Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg

EMNE: CL 1/8: Dortmund - Tottenham tir 5. mars kl 21:00

CL 1/8: Dortmund - Tottenham tir 5. mars kl 21:00 1 år 6 måneder ago #73557

• HH
  • HH's profilbilde
Klarer ikke helt å forstå den Arsenal sin. Har de tatt med blokkeringen til Vertonghen etter straffen? Jeg kan ikke forstå annet enn at det er en ekstremsituasjon som drar opp det tallet. Hvis man glemmer «stats» og tenker på faktiske sjanser? Hva slags sjanser har jeg glemt? Målet blir selvsagt en stor xG, men bortsett fra blokkeringen til Vertonghen etter straffen klarer jeg ikke huske noen som gir voldsomme xG-utslag. Lacazette hadde vel en stor en, men ikke nok til at Arsenal dominerer oss så fullstendig.

Chelsea og Dortmund er jeg enig i. Den type situasjoner Dortmund skaper slår alltid litt for lavt ut på xG mener jeg (magefølelse så hva vet jeg), men ok. Altså blokkeringer og generelt litt kaos rundt boksen. Lloris gjør alt rett, men var vel bare ei eksepsjonell redning han gjør. Men det var mer enn Arsenal fikk til (foruten straffen og den blokkeringen til Vertonghen - den lange tåa til Vertonghen mot Dortmund slår vel også lite ute xG-messing tenker jeg).
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

CL 1/8: Dortmund - Tottenham tir 5. mars kl 21:00 1 år 6 måneder ago #73558

• Dougie
  • Dougie's profilbilde
Blokken til Vertonghen gir nok et enormt utslag. Synes også xG der er litt kunstig høy. Lacazette har to store, den i andre omgang hvor han sleiver utafor er vel størst, og slår nok mye ut på xG, da han er helt på blank. Iwobi har også en decent en i første omgang som Lloris redder, men usikker på hvor mye utslag den gir. Bra av Iwobi, og Lloris må ut i full strekk, men ikke opplagt at han skal score derfra.
"Soldado, oh oh oh, Soldado, oh oh oh, he came from sunny Spain, to train with Harry Kane"
Siste endring: 1 år 6 måneder ago av Dougie.

CL 1/8: Dortmund - Tottenham tir 5. mars kl 21:00 1 år 6 måneder ago #73561

• HH
  • HH's profilbilde
Da er egentlig den grei. Mitt argument er at tabben til Sanchez er en tilfeldighet, som i at den kunne ha skjedd når som helst, og den sjansen pluss Vertonghen sin blokk står sannsynligvis for minst 1.1 av Arsenals gjenværende xG. Altså totalt sett ganske likt.

Jeg kalte oss et stjerneeksempel, men kampen i går mellom PSG og Utd er vel 10 x stjerneeksempel.

Utd får tre så tilfeldige mål at det egentlig ikke skal være mulig. Og allikevel er så mange fans blinde for hvor mye tilfeldigheter (flaks/uflaks) spiller i enkeltkamper.

Jeg mener ikke det som klaging, men det beviser ganske fint at man kan ha tre dårlige resultater selv om ikke prestasjonen nødvendigvis var tilsvarende dårlig. Og man kan selvsagt ha tre gode resultater selv om spillet ikke tilsier en så god poengfangst (noe vi hadde tidligere - og mot Dortmund).
Følgende bruker har takket deg: Ginola #14

CL 1/8: Dortmund - Tottenham tir 5. mars kl 21:00 1 år 6 måneder ago #73563

• HH
  • HH's profilbilde
Forøvrig enig i at xG ikke er noe perfekt mål (selvsagt). xG må også stoppe et sted. Men synes ofte xG gir et bedre bilde enn både mål og poeng. Statsbomb har også ofte gode analyser hvor man ofte plukker opp lag som over eller underpresterer over en gitt periode (de skårer på 50% av sjansene sine i en tre-ukersperiode etc. - noe som umulig kan vare).

CL 1/8: Dortmund - Tottenham tir 5. mars kl 21:00 1 år 6 måneder ago #73565

• Dougie
  • Dougie's profilbilde
Hvis man trekker fra to 100%-sjanser til det ene laget, vil det jo nødvendigvis bli mer likt ja :lol:

Er stort sett enig i poenget ditt altså.
Apropos ting xG, eller andre stats-målere ikke plukker opp, så er jo den til Kane i forkant av Arsenals mål et godt eksempel. Blir spilt igjennom, litt skrått, men en Kane i form hadde nok greid å banke den på mål. I utgangspunktet kanskje ikke en opplagt målsjanse, men for Kane er det jo egentlig en kjempesjanse. Men han er ikke helt i form, ender med å bruke for mange touch og går seg bort.
"Soldado, oh oh oh, Soldado, oh oh oh, he came from sunny Spain, to train with Harry Kane"
Siste endring: 1 år 6 måneder ago av Dougie.

CL 1/8: Dortmund - Tottenham tir 5. mars kl 21:00 1 år 6 måneder ago #73566

• HH
  • HH's profilbilde
Synes ikke det er så merkelig å trekke fra. Straffen er feil (en annen tilfeldighet - dømming). Og målet er diskutert.