Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg

EMNE: CL-finale: Tottenham - Liverpool 1/6 kl. 21:00

CL-finale: Tottenham - Liverpool 1/6 kl. 21:00 4 måneder 2 uker ago #75299

• Tstone
  • Tstone's profilbilde
Er fortsatt fly forbanna. Hvis dette er straffe er hele spillet blitt en parodi. Om Sissoko hadde hatt hånda limt fast til siden hadde fortsatt ballen truffet han på samme måte og "innlegget" (som helt ærlig var fisking etter straffe og ikke et innlegg) hadde ikke gått videre. Det var ikke en aktiv skulder fra Sissoko sin side, og ballen treffer han like mye i skuldra som den treffer på armen. Når dommeren først la lista for straffe her skulle Kane hatt straffe i slutten når han ble felt.

Så at flere eksperter i studio mente at det var riktig bruk av reglene, men tenker også at det må være mulig med LITT skjønn etter 22 sekunder i en CL-finale. Men neida, her skulle det avgjøres i favør Liverpool. Og straffen avgjorde igrunn hele kampen, pool cruisa gjennom på drittfotball og drøying og fikk en kamp med lavt tempo og få sjanser. De kunne ALDRI spilt sånn uten å ha fått matchen i gave fra dommeren etter 22 sekunder. At de setter 2-0 når vi har kasta alt framover sier igrunn ingenting om nivået deres, mer om kampbildet.

Så kan man selvfølgelig si at Spurs burde og kunne ha prestert bedre, og det er helt klart. Men det er i mine øyne ingen tvil om hvem som spilte den beste kampen og dominerte det meste av spillet. Men når man ikke har marginene/dommer på sin side er det vanskelig å vinne jevne kamper gitt... Helt ærlig er jeg imponert over at spillerne holdt besinnelsen og ikke mista det helt på dømminga.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
Følgende bruker har takket deg: ErlendL

CL-finale: Tottenham - Liverpool 1/6 kl. 21:00 4 måneder 2 uker ago #75300

• Reppekjeks
  • Reppekjeks's profilbilde
Argumentene som de såkalte ekspertene bruker for å hevde at det var straffe, er at armen er i unaturlig posisjon. Dette faller fullstendig i grus når man ser at Sissoko forsøker å peke/instruere medspiller(e). Da er det naturlig å ha armen i en slik posisjon.

Min første tanke var at straffen var riktig, om enn ødeleggende, slik som reglene blir praktisert i dag. Men det var fordi jeg ikke kunne skjønne hvorfor Sissoko stod med armen på den måten. At han gjør det for å peke/instruere endrer faktisk alt. For det gjør at det ikke lenger er unaturlig å stå med armen i den posisjonen, og argumentet for straffe faller i grus. Hvis argumentet er at armen skal være i en naturlig posisjon for spilleren hvis eneste funksjon som tas hensyn til er å skulle stoppe mostander/ballen, da er jeg enig i at armen er i en unaturlig posisjon, men da må de si at det er det som menes.

Jeg kan likevel skjønne at straffen blir gitt da det ved første øyekast ser ut som om armen er i unaturlig posjon (evnt at det menes noe annet ref. forrige avsnitt). VAR kunne endret dette, men når omtrent samtlige dommere som har uttalt seg etter kampen mener straffen var riktig, så mente nok VAR teamet det samme. Det er uansett ekstremt klønete av Sissoko som står med armen i den posisjonen, så lenge, spesielt sett i lys av hvordan handsregelen har blitt praktisert i det siste. Kontroversene rundt dette er noe alle bør ha fått med seg, og da virker det lite lurt å stikke armen ut på den måten.

Men det er trist at noe slikt blir avgjørende i en slik kamp.

CL-finale: Tottenham - Liverpool 1/6 kl. 21:00 4 måneder 2 uker ago #75301

• SuperBale
  • SuperBale's profilbilde
HH skrev:
Regelen sier såvidt jeg vet ikke det. Tidligere skulle armen aktivitet søke ball, men så er den offisielle tolkningen av regelen noe med unaturlig posisjon.

Jeg vet ikke om jeg synes det er straffe, men har ingen store problemer med at den ble gitt. Sett verre for å si det slik.

tilfeldig.

Jeg har store problemer med at det der er straffe. Det er første gangen jeg ser en spiller aktivt legge bort fotballspillet for aktivt å skyte etter arm i håp om å få straffe. Dette er konsekvensen av regelen slik den nå er utformet.
I kampene Spurs-City og ManU-PSG, hvor jeg også sliter med at det blir dømt straffe forsøker angriper i det minste å skyte på mål, realt nok.
Det kommer til å bli skutt mye etter armer fremover så lenge regelen er som den er. Så får vi se hvor langt det må gå før UEFA våkner.

«Naturlig posisjon» er stort sett å løpe med hendene tett inntil kroppen eller bak på ryggen.
Kan noen sette seg ned å tenke gjennom hva poenget med handsregelen en gang var og i det minste prøve å praktisere den slik den var tenkt. Det er forholdsvis enkelt og logiskt. Det som skjer nå er for meg helt utrolig.
Siste endring: 4 måneder 2 uker ago av SuperBale.

CL-finale: Tottenham - Liverpool 1/6 kl. 21:00 4 måneder 2 uker ago #75302

• mka07
  • mka07's profilbilde
Skulle likt å sett norske medier om dette var snudd på og det var Tottenham som vant sånn. Ser for meg litt flere "skandale" overskrifter.

Jeg er så sur og bitter nå. Denne kommer til å ta lang tid å glemme.

CL-finale: Tottenham - Liverpool 1/6 kl. 21:00 4 måneder 2 uker ago #75303

• SuperBale
  • SuperBale's profilbilde
Jeg tror ikke det finnes noen som, forstår seg litt på fotball, mener at fotballkamper skal kunne avgjøres på den måten.

CL-finale: Tottenham - Liverpool 1/6 kl. 21:00 4 måneder 2 uker ago #75304

• Knut
  • Knut's profilbilde
Deler den. Kan ikke skjønne at det på ett eller annet tidspunkt må komme endringer som følge av de sinnsyke straffesituasjonene i dette årets utgave av CL. Tenker på denne, på Manu sin straffe mot PSG - men også Rose mot City. Er sikkert flere eksempler også.
-- The crest on the front of the shirt will always be bigger than any name on the back --

CL-finale: Tottenham - Liverpool 1/6 kl. 21:00 4 måneder 2 uker ago #75305

• CWaddle
  • CWaddle's profilbilde
Det må forenkles. Bevisst eller ubevisst. Ferdig snakka. Det enkle er ofte det beste ;)

Om armer søker ball eller ikke og unaturlige stillinger eller ikke, blir for komplisert.

Kan være at dommeren fortsatt kan slite med å se om det er bevisst eller ikke i løpet av et hundredel.
Der, mine venner, kommer VAR inn.
De må da for pokker kunne se om det var med vilje eller ikke.
For snart hundre år siden, da jeg spilte fotball kalte vi det "viljehands"....eller ikke ;)
COYS

CL-finale: Tottenham - Liverpool 1/6 kl. 21:00 4 måneder 2 uker ago #75306

• Dougie
  • Dougie's profilbilde
Knut skrev:
Deler den. Kan ikke skjønne at det på ett eller annet tidspunkt må komme endringer som følge av de sinnsyke straffesituasjonene i dette årets utgave av CL. Tenker på denne, på Manu sin straffe mot PSG - men også Rose mot City. Er sikkert flere eksempler også.
Med de nye endringene som kommer neste sesong blir det, såvidt jeg har skjønt, bare verre. Nå skal alt blåses på, uavhengig av intensjon osv, for å fjerne noe av vagheten i handsregelen.
"Soldado, oh oh oh, Soldado, oh oh oh, he came from sunny Spain, to train with Harry Kane"
Siste endring: 4 måneder 2 uker ago av Dougie.

CL-finale: Tottenham - Liverpool 1/6 kl. 21:00 4 måneder 2 uker ago #75307

• HH
  • HH's profilbilde
Ja. De har bestemt at tilfeldighetene da heller bare får råde.

Er noe med at straffen skal stå i stil med forseelsen. Det gjør den definitivt ikke i tilfellet Sissoko. Og det vil bli enda verre fremover.

Så skjønner jeg ikke hvordan noen tror at handsregelen noen gang skal bli «objektiv». Er ikke så veldig annerledes enn å bedømme stil i skihopping. Alle vil aldri bli helt enige.

Personlig synes jeg mange færre hands burde dømmes, men tror det er er litt nord-europeisk fenomen. Virker som resten av verden vil ha mer og mer hands.

CL-finale: Tottenham - Liverpool 1/6 kl. 21:00 4 måneder 2 uker ago #75309

• wantanick
  • wantanick's profilbilde
Ikke for å ødelegge for noens jakt på dommeren, men de nye reglene ble forklart slik at alle situasjoner hvor en spiller gjør kroppen større enn den er vil telle som hands.
COYS!