Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg

EMNE: PL: ManCity (1) - Tottenham (6) lør 17/8 18:30

PL: ManCity (1) - Tottenham (6) lør 17/8 18:30 10 måneder 3 uker ago #76393

• RH
  • RH's profilbilde
Spesielt sammenlignet med 16/17-sesongen, men også 17/18, mener jeg vi har tatt klare spillemessige steg tilbake. Vi må være så ærlige å innse at CL-finaledeltakelsen i vår først og fremst var et resultat av griseflaks mot både City og Ajax (dog kanskje ikke så ille som i går) og ikke at vi var spesielt gode. I ligaen tok vi 11 poeng på de siste 12 kampene (riktig nok med en del skader).

Vi fremstår ikke som et solid kollektiv lenger. Mye dårligere struktur defensivt, flere personlige feil, tidvis dårlig press, problemer med å spille av motstanderens press samt dårligere samhandling offensivt. Dette selv om vi har hatt samme grunnstamme i laget hele denne perioden (minus høyreback). Poch må derfor bære hovedansvaret, og jeg synes en del av kommentarene hans i sommer tyder på en trener som er blitt mer defensiv og med et behov for å rettferdiggjøre eventuelle fremtidige sviktende resultater. Per i dag er vi et lag som (relativt sett) henger ganske dårlig sammen, men med såpass gode enkeltspillere at vi likevel vinner de fleste kampene mot svakere lag. Mot de beste derimot, vinner vi så og si aldri lenger. Det vi presterte i går, var nesten pinlig.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
Følgende bruker har takket deg: Knut

PL: ManCity (1) - Tottenham (6) lør 17/8 18:30 10 måneder 3 uker ago #76394

• mka07
  • mka07's profilbilde
Ja Poch er kjempedefansiv som sier at nå må vi ta steget og vinne noe.

City stiller med bortimot samme lag som i fjor, mens vi har nøkkelspillere skadet og spillere som skal spille seg inn i systemet. Såklart kjedelig å se at man er så langt unna City spillemessig akkurat nå, men har virkelig troa på at det kommer seg.

PL: ManCity (1) - Tottenham (6) lør 17/8 18:30 10 måneder 3 uker ago #76395

• HH
  • HH's profilbilde
Må egentlig si meg enig i alt der (RH sitt innlegg).

I fjor "unnskyldte" jeg det med at vi hadde mange borte over sommeren (flere spilte lengre enn for noen annen klubb). Vi hadde også betydelig flere skader enn Liverpool og City. Var uansett skuffet over at vi aldri egentlig fikk noen periode med godt spill. De fleste lag bruker å få det i løpet av sesongen. Vi hadde selvsagt kamper hvor vi spilte godt, men det var aldri over en lengre periode. Og i motsetning til 16/17 følte jeg meg aldri "sikker" på seier. Da vi spilte som best i 16/17 følte man at lag som Villa aldri hadde en sjanse - den følelsen har jeg ikke hatt siden.

Kan det snu? Selvsagt. Men det merkelige er at jeg nå føler Pochettino får lite ut av materialet han har. Gårsdagen flate 4-4-1-1 er rett og slett ufattelig håpløst med det spillermaterialet vi har. Ikke fordi vi har dårlige spillere, vi har en veldig solid tropp nå, jeg vil påstå har en helt annen bredde enn laget i 16/17 hadde*, men den er ikke skapt for 4-4-1-1. Jeg blir nesten trist av å lese at folk er OK fornøyd med hva som skjedde i går. Selvsagt helt greit at vi i blant har flaks på samme måte som vi vil ha uflaks senere i år, men selv om City er gode så skal vi "liksom" være, eller ha ambisjoner om å være, topp 10 i Europa selv. Så stor forskjell på City og andre topplag er det rett og slett ikke. Vi er ikke Tottenham fra 90-tallet. Vi er en av verdens rikeste klubber nå, med en veldig solid tropp. Ingen vil kunne dominere City på bortebane når de spiller slik de gjorde, men veldig mange lag kan være mer med i kampen (selv om de gjerne ender opp med å tape).

* Det laget hadde riktignok Dembele og Walker så jeg er usikker på om startoppstillingen er bedre nå enn da.
Siste endring: 10 måneder 3 uker ago av HH.
Følgende bruker har takket deg: Knut

PL: ManCity (1) - Tottenham (6) lør 17/8 18:30 10 måneder 3 uker ago #76396

• Knut
  • Knut's profilbilde
Også enig. Spillemessig har vi ikke vært stabilt nær "toppnivået" siden 17-18-sesongen. Den sesongen var vi spillemessig ikke underlegne noen. Noen få hederlige unntak i fjor: mot Chelsea hjemme og en håndfull opptredener i CL.

Jeg gjetter på følgende faktorer:
- Det er lenge siden Kane-, Eriksen- og Alli-samspillet har fungert ordentlig. Både pga skader på Kane og Alli, men også pga "motivasjon" hos Eriksen (evt har han blitt dårligere).
- Dembele. Mannen er (var) unik.
- Walker. På tross av offensive svakheter på innlegg og noen ganger mangel på spilleforståelse defensivt, så reddet han oss ofte med farten sin. En ekstra trygghet vi nå mangler.
-- The crest on the front of the shirt will always be bigger than any name on the back --
Siste endring: 10 måneder 3 uker ago av Knut.

PL: ManCity (1) - Tottenham (6) lør 17/8 18:30 10 måneder 3 uker ago #76397

• HH
  • HH's profilbilde
I 16/17 spilte kun Dembele 24 ligakamper fra start. Selvsagt ingen tvil om at vi savner noen av hans kvalitet fra den tiden nå, men synes på ingen måte det forklarer hvordan vi som lag fremstår. For ikke å snakke om den stusselige bredden vi hadde. Stort sett var det Sissoko som kom inn - den Sissoko fra den tiden var en veldig mye dårligere spiller enn han er nå. Janssen spilte også ganske mye.

Walker var god, men han gjorde som Eriksen og skrudde av på slutten av 16/17. Etter mars spilte han kun 4 av 10 kamper fra start uten at det virket til å gjøre oss svakere.

Vi hadde rett og slett bare en helt annen guts den gang. Husker jeg ikke helt feil hadde StatsBombs en artikkel om det der - som viser hvordan vi har gått fra å ligne på Liverpool til å bli et ganske tamt lag.

PL: ManCity (1) - Tottenham (6) lør 17/8 18:30 10 måneder 3 uker ago #76398

• spurs_90
  • spurs_90's profilbilde
I løpet av den tiden Pochettino har vært i klubben, har andre lag i PL også blitt både rikere og bedre. Økonomien i engelsk fotball har økt dramatisk, og lag som Leicester, Wolves og Everton er jeg helt sikker på at hadde kjempet om CL i alle andre ligaer.

Forventningene våre har også økt, noe som vil bety at en kamp man opplevde som veldig god for fire år siden, blir mer middels i dag.

Den største forandringen er at vi er mer stabile. Før kunne vi gå fra 4-0 seier til tap mot et nedrykkslag i neste, og vi gikk ofte skikkelig på trynet mot gode lag. Vi har også blitt i stand til å kjempe på flere fronter samtidig, og spiller nå mange flere viktige og store kamper i løpet av en sesong.

Det er riktig som HH sier, vi hadde ingen periode forrige sesong hvor vi spilte blendende, men sesongen i fjor var spesiell, med i praksis ingen pre season og maaange skader. Jeg synes det er fair å legge en stor del av skylden på det. Allikevel ble vi altså tredje best i verdens beste liga, og ble nest best i verdens største klubbturnering.

Vi var ikke gode i går, allikevel får vi et poeng. For momentumet og spiriten var det poenget ubeskrivelig viktig. Jeg har ekstremt stor tro på at vi vil bli mye bedre utover sesongen. Som Pochettino er inne på, så er ikke stallen satt enda, noe som er forstyrrende. Og vi har mange veldig gode spillere som ikke har kommet i gang enda.

Men seriegullet, det tar vi ikke. Ikke enda.

PL: ManCity (1) - Tottenham (6) lør 17/8 18:30 10 måneder 3 uker ago #76399

• HH
  • HH's profilbilde
Må nesten påpeke at jeg ikke hadde vært så "bekymret" for seriestarten hvis det ikke hadde vært for fjoråret.

Liverpool har knapt sett bedre ut enn oss. Til tider ble de satt under veldig press mot Southampton. Helt utrolig at de skårer 2 mål fra omtrent ingenting. Jeg synes også de til tider var veldig svake mot Chelsea og kampen mot Norwich var ikke i nærheten av så god som resultatet skulle tilsi.

Arsenal har også vært ganske svake.

Egentlig City som er unntaket blant de "store". Selv om ikke Chelsa og Utd har sett like dårlige ut som oss.

Så jeg skjønner at lag ikke er geniale 10 mnder i året. Men jeg liker ikke at vi virker til å fortsette en trend hvor vi spiller tregt og ser tamme ut. City har KDB, men morsomt å se forskjellen på hvordan City lar ballen gå. Enten så slår spilleren ballen kjapt fra seg eller så prøver han ei dribling. Det er aldri noe annet. Hvor ofte går en City-spiller med ballen? Det skjer bare ikke. At vi så ikke har den samme kvaliteten får så være, men vi burde være nærmere. Kanskje enklere å sammenligne med Liverpool hvor spillere som Milner og Henderson kan være med på å spille fotball vi for tiden bare kan drømme om. Det er knapt fordi disse spillerne er så veldig mye bedre enn hva vi har.

PL: ManCity (1) - Tottenham (6) lør 17/8 18:30 10 måneder 3 uker ago #76400

• RH
  • RH's profilbilde
Hvis vi fortsetter å bruke 16/17-sesongen som referanse, spilte vi da stort sett med 3 bak, hvor Dier ofte var den ene. Dier er ikke noen god midtstopper, men likevel var vi potte tett (slapp inn minst mål av alle). Selv om jeg ikke er særlig begeistret for Sanchez, er han bedre enn Dier. Trippier, som tok over for Walker, er jo bedre i en fremskutt backrolle enn i en 4-er, så hvorfor vi sluttet med 3 bak, eller hvorfor det sluttet å fungere, er vanskelig å forstå. På midtbanen hadde vi Wanyama. Han har vel senere vist seg å være en relativt begrenset fotballspiller.

Nei, det er noe strukturelt galt med laget, og det har det vært siden starten av forrige sesong. Poch må snart klare å "lande" en grunnformasjon. Ja, vi vil selvfølgelig alltid være ofre for vår egen suksess, men vi må slutte å sammenligne oss med hva vi presterte på 90- og 00-tallet. Da kan vi jo like gjerne sammenligne oss med hva vi presterte på 60-tallet. Da vant vi "the double". Jeg tror også vi kommer til å spille bedre enn i går i løpet av sesongen, men hvor mye bedre og hvor lang tid vil det ta? Strukturelle/kollektive problemer er ikke løst over natta dessverre.
Siste endring: 10 måneder 3 uker ago av RH.

PL: ManCity (1) - Tottenham (6) lør 17/8 18:30 10 måneder 3 uker ago #76401

• bakerboy
  • bakerboy's profilbilde
RH skrev:
Nei, det er noe strukturelt galt med laget, og det har det vært siden starten av forrige sesong. Poch må snart klare å "lande" en grunnformasjon. Ja, vi vil selvfølgelig alltid være ofre for vår egen suksess, men vi må slutte å sammenligne oss med hva vi presterte på 90- og 00-tallet. Da kan vi jo like gjerne sammenligne oss med hva vi presterte på 60-tallet. Da vant vi "the double". Jeg tror også vi kommer til å spille bedre enn i går i løpet av sesongen, men hvor mye bedre og hvor lang tid vil det ta? Strukturelle/kollektive problemer er ikke løst over natta dessverre.

Jeg er HELT enig!
Glory Glory Tottenham Hotspur! fuck Arse*anal

PL: ManCity (1) - Tottenham (6) lør 17/8 18:30 10 måneder 3 uker ago #76402

• HH
  • HH's profilbilde
Vet ikke hva "strukturelle problemer" egentlig betyr? Hva er et "strukturelt" problem?

Så er jeg 100% enig i betrakninger rundt vår managers valg. Etter litt frem og tilbake så finner Pochettino en formasjon som fungerer. Siden har vi omtrent ikke brukt den. Hvorfor ikke bygge en tropp rundt den formasjonen? Greit å ha 2-3 alternativer, men virker helt komisk at vi finner noe som virkelig fungerer for så aldri å bruke den igjen.

I år har vi så langt spilt i to formasjoner. 4-4-2 med en diamant og 4-4-1-1 evt. 4-4-2. To formasjoner vi egentlig aldri har brukt under Pochettino tidligere. Virker som vi bare skal bytte for å bytte.