Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg

EMNE: PL: Chelsea(4) - Tottenham(5) 22/2 kl. 13:30

PL: Chelsea(4) - Tottenham(5) 22/2 kl. 13:30 9 måneder 4 dager ago #80142

• spurs_90
  • spurs_90's profilbilde
Jeg ser også 90% av alle pressekonferanser, både pre og post. Så vi har nok sett akkurat det samme, men tolker forskjellig.

Ordet sutring er jo fryktelig upresist, men med det tenkte jeg først og fremst på det store fokuset på alle de døde spillerne våre, han har jo verken angrepsspillere på banen eller på benken.
Kommentarene rundt Tanguy i jula likte jeg veldig dårlig, men det var vel nærmere «kaste under bussen»-kommentarer enn «sutring». For meg er det ihvertfall ingen stor forskjell på å snakke om mangel på harmoni og å snakke om at det var en vanskelig oppkjøring, kontra å si at spillerne er døde og fokusere på skader når det går dårlig, uten at jeg egentlig ville ha brukt akkurat det ordet. Jeg tror intensjonen er forholdsvis lik i begge tilfeller.

Og jeg synes at det er noen store, vesentlige forskjeller i personlighetstype. Pochettino er for meg mer spirituell, sier mye med få ord og virker mer styrt av følelser. Mourinho er mer rett frem, han kaller en spade for en spade og styres i større grad av prinsipper. Så mener jeg det også er et poeng at Mourinho er langt, langt bedre i engelsk, noe som gjør det lettere for han å gjøre seg forstått.

Liverpool sommeren 2018 vs Tottenham sommeren 2019 er ikke sammenlignbart. Hadde van Dijk, Mane og Henderson vært på utgående kontrakter kan det jo være Klopp ikke hadde vært i samme humør?
Siste endring: 9 måneder 4 dager ago av spurs_90.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

PL: Chelsea(4) - Tottenham(5) 22/2 kl. 13:30 9 måneder 4 dager ago #80143

• HH
  • HH's profilbilde
Synes Dougie forklarte den "døde" rimelig godt. Og noe som tyder på at Ndombele har noe problem med Mourinho? Tvert imot tyder alt på at Mourinho ser på Ndombele som en kjernespiller for oss.

Minner meg litt om en samtale jeg hadde med en argentinsk bekjent av meg for en stund tilbake siden. Han mener Lo Celso er verdensklasse og hadde tydeligvis fått for seg at Mourinho ikke ville ha han.

Hva gjelder kjøp så er det 100% spekulasjon å påstå at det var Levy og ikke Pochettino. Noen som vet at ikke Pochettino leverte ei liste til Levy? Så på samme måte som jeg ikke kan si at Pochettino kjøpte for dårlig så blir det nesten barnslig å si at det er Levy sin skyld. Ingen her inne vet noe som hvordan det der foregår i praksis.
Følgende bruker har takket deg: bakerboy, Knut

PL: Chelsea(4) - Tottenham(5) 22/2 kl. 13:30 9 måneder 4 dager ago #80144

• spurs_90
  • spurs_90's profilbilde
Jeg ser at jeg var upresis med den Tanguy-kommentaren. For jeg tror absolutt ikke at det er noen klinsj her, Mourinho har snakket varmt om kvalitetene hans mange ganger.

www.google.no/amp/s/metro.co.uk/2019/12/...tenham-11962210/amp/

Dette var kommentarene jeg tenkte på, og det var spesielt kombinasjonen av det han sier om Tanguy og Lamela jeg reagerte på i den pressekonferansen. Så er det selvfølgelig en stor sjanse for at jeg tolket disse kommentarene helt feil og at Mourinho kun var informativ, men for meg virket det som at han prøvde å fortelle noe mellom linjene.

PL: Chelsea(4) - Tottenham(5) 22/2 kl. 13:30 9 måneder 4 dager ago #80145

• Dougie
  • Dougie's profilbilde
Tstone skrev:
Det kom jo ut nylig at Levy hadde pruta på Grealish-dealen, som han kunne fått for 6 eller 8m, men han skulle ha han for fire...Tror verken Poch eller fansen har forventa superstjerner, men å fornye stallen så lite som Levy har gjort kan selvfølgelig lede til stagnasjon. Jeg har alltid støttet en edruelig styring av klubben, men her kan det virke som man har spart seg til fant.

Mye "tenk om"-scenarioer og etterpåklokskap i fotball, men tenk om vi hadde landa Grealish den sommeren. Da tror jeg mye hadde sett annerledes ut. En spiller som hadde passet Poch perfekt, og som hadde tilført sårt tiltrengt konkurranse før forrige sesong. Umulig å vite at han skulle være god (selv om alle som fulgte Championship på den tida sa det), men likevel. Liten tvil om at den oppfriskningen av troppen kom et år for sent, selv om Levy sikkert hadde sine grunner.

Hva gjelder Levy og overganger generelt, er det jo noe Mourinho også må "lide" under. Han var rimelig klar på at vi trengte en ny spiss da januarvinduet starta, selv før Kane ble skada presiserte han det behovet. Likevel kom det aldri noen, selv ikke nødbackup. Nå er det alltids litt tilfeldigheter der, ironisk nok kunne Giroud fort stått på motsatt banehalvdel på lørdag hvis Chelsea hadde lyktes i å hente Mertens, men Levy klarte fortsatt ikke å levere en backupspiss selv om han hadde en måned på seg med et så presserende behov (Kane ute). Dette er jo sånn Levy driver business, bryter (stort sett) aldri med prinsippene sine. Det er noe Spurs-managere må deale med, noe Pochettino godtok lenge, og noe Mourinho foreløpig har godtatt.

Derfor forundrer det meg litt at Pochettino skrev under ny kontrakt når han så åpenbart allerede hadde begynt å irritere seg over hvordan Levy drev business (var vel den våren han begynte å omtale "oss" som "Tottenham" og konstant snakket om å "be brave"). Tviler på at Levy kom med falske lovnader i forkant av den signeringen. Så selv om Levys håndtering av overgangsmarked er en avgjørende faktor for situasjonen vi nå befinner oss i, så klarer jeg ikke helt å bare legge skylden på ham for Pochettinos downfall. Dette er selvsagt spekulasjoner, men på meg virker det (utifra rapporter, uttalelser mm) litt som Pochettino bare låste seg litt i en negativ spiral. Det ble blant annet rapportert (fra flere som følger klubben tett) at Poch og Levy ikke hadde verdens beste tone etter CL-finalen, og at Ndombele-kjøpet i stor grad var et forsøk på å "begrave stridsøksa" fra Levys side. Den dealen var jo veldig utypisk Levy mtp pengene involvert og tidspunktet. Likevel tiltok jo surmulinga til Pochettino over sommeren.
"Soldado, oh oh oh, Soldado, oh oh oh, he came from sunny Spain, to train with Harry Kane"

PL: Chelsea(4) - Tottenham(5) 22/2 kl. 13:30 9 måneder 4 dager ago #80146

• Tstone
  • Tstone's profilbilde
HH skrev:
Hva gjelder kjøp så er det 100% spekulasjon å påstå at det var Levy og ikke Pochettino. Noen som vet at ikke Pochettino leverte ei liste til Levy? Så på samme måte som jeg ikke kan si at Pochettino kjøpte for dårlig så blir det nesten barnslig å si at det er Levy sin skyld. Ingen her inne vet noe som hvordan det der foregår i praksis.
Sånn som jeg husker det var Poch ganske klar på at han ikke hadde siste ord rundt overganger. Som jeg har fortstått det kan han "blokkere" en overgang hvis det var spillere han virkelig ikke ønsket, og han kunne ønske spillere, men til syvende og sist hadde Levy siste ordet og var personlig involvert i forhandlingene.

I Grealish eksempelet, når han da tydeligvis var ønsket, men det var viktigere for Levy og prute 2m enn å skaffe en spiller som Poch ønsket, så er det ikke så rart om forholdet mellom Poch og Levy etterhvert surna. Når det ikke ble henta spillere på flere vinduer var det sannsynligvis ikke fordi trenerstaben ikke ønsket folk inn, men fordi Levy (klubben) ikke klarte å skaffe de riktige spillerne til en pris de kunne leve med.

I det siste vinduet til Poch var det vel en kombo av at han ikke fikk inn alle han ønsket, og at han ikke fikk ut de han ønsket som førte til surmuling så vidt jeg forsto. Mye kan tyde på at det hadde vært bedre og startet sesongen uten Eriksen, og kanskje også en/to av Jan/Toby og evnt Rose. Når det først er uromomenter i stallen som ikke vil være med videre er det like greit å bli kvitt de med en gang, og virket som Poch ønsket dette. Hvis klubben også er avhengig å selge før kjøp er det selvfølgelig frusterende å ikke bli kvitt folk som uansett ikke skal bli værende. Eriksen ut og Fernandes inn kunne gjort mye forskjell denne sesongen.

Sier ikke at alt dette er bare Levy sin feil. Eriksen hadde åpenbart høyere tanker om seg selv enn toppklubbene i Europa, hvis ikke regner jeg med klubben hadde solgt han i sommer. Men denne situasjonen kunne og burde vært løst før han gikk inn i siste år av kontrakten.
Siste endring: 9 måneder 4 dager ago av Tstone.

PL: Chelsea(4) - Tottenham(5) 22/2 kl. 13:30 9 måneder 4 dager ago #80147

• HH
  • HH's profilbilde
Tstone skrev:
HH skrev:
Sånn som jeg husker det var Poch ganske klar på at han ikke hadde siste ord rundt overganger. Som jeg har fortstått det kan han "blokkere" en overgang hvis det var spillere han virkelig ikke ønsket, og han kunne ønske spillere, men til syvende og sist hadde Levy siste ordet og var personlig involvert i forhandlingene.

I Grealish eksempelet, når han da tydeligvis var ønsket, men det var viktigere for Levy og prute 2m enn å skaffe en spiller som Poch ønsket, så er det ikke så rart om forholdet mellom Poch og Levy etterhvert surna. Når det ikke ble henta spillere på flere vinduer var det sannsynligvis ikke fordi trenerstaben ikke ønsket folk inn, men fordi Levy (klubben) ikke klarte å skaffe de riktige spillerne til en pris de kunne leve med.

I det siste vinduet til Poch var det vel en kombo av at han ikke fikk inn alle han ønsket, og at han ikke fikk ut de han ønsket som førte til surmuling så vidt jeg forsto. Mye kan tyde på at det hadde vært bedre og startet sesongen uten Eriksen, og kanskje også en/to av Jan/Toby og evnt Rose. Når det først er uromomenter i stallen som ikke vil være med videre er det like greit å bli kvitt de med en gang, og virket som Poch ønsket dette. Hvis klubben også er avhengig å selge før kjøp er det selvfølgelig frusterende å ikke bli kvitt folk som uansett ikke skal bli værende. Eriksen ut og Fernandes inn kunne gjort mye forskjell denne sesongen.

Sier ikke at alt dette er bare Levy sin feil. Eriksen hadde åpenbart høyere tanker om seg selv enn toppklubbene i Europa, hvis ikke regner jeg med klubben hadde solgt han i sommer. Men denne situasjonen kunne og burde vært løst før han gikk inn i siste år av kontrakten.

Jeg tviler på at Pochettino hadde all kontroll over kjøp og salg (spekulasjon selvsagt). Er det noen manager som har det i dag?

Hvis jeg skulle gjette hvordan dette foregår. Man har en manager, en sjefsspeider (noen har en sportsdirektør) og en styreformann. Kan ta Haaland-overgangen som et eksempel. Det er ikke treneren til Dortmund som uttaler seg om hvorfor Haaland ble kjøpt - fordi det ikke var han som har hovedansvaret.

Mitt inntrykk er at de fleste klubber jobber mer som et firma ville gjort rundt den slags. En manager forteller hva han mener trengs. Han oppdaterer nok hvem som utvikler seg, hvem som ikke gjør det osv. Så har man i vårt tilfellet Levy som har kontroll over hva som økonomisk er realistisk, hvem som andre klubber forhører seg om, hvem som evt. ikke vil skrive nye kontrakter osv. Til slutt har man en sjefsspeider som vil ha 100x oversikten en manager har hva gjelder hvem som går og kryper rundt omkring.

La oss si Pochettino vil ha en angriper. Kanskje er denne angriperen Batshuayi. Så nevner han også at det hadde vært fint med en ny CM og en ny høyreback (hva som helst - dette er bare hypotetisk). På dette tidspunktet tviler jeg på at Levy har så mye han skulle ha sagt. Levy ringer da for å kjøpe Batshuayi. 50m euro/pund. Så spør Levy Pochettino vil du ha han til 50m når vi har Kane? Og i så fall har vi ingen penger igjen til en ny CM og høyreback. Pochettino skjønner problemet. Så spør de speideren om han har noen som kunne gjort en tilsvarende jobb for en mindre sum? Jo. Det er en kar i Nederland som skårer mye mål som koster halvparten. Skal vi kjøpe Janssen isteden? I så fall får vi råd til Aurier også. Hva synes du Mauricio? Osv.

Så vil man alltid ende opp i situasjoner hvor folk vurderer ting annerledes der. Levy tenker at Janssen og Aurier gir mer mening enn Batshuayi - hvem skal da få det siste ordet? Spesielt når man skal ta med i betraktningen kontrakter, markedsverdi osv. Det er ikke slik at Pochettino kan være ekspert på markedsverdien til disse spillerne. Pochettino er tross alt først og fremst en manager/head coach. Det er ingen liten jobb i dagens fotball.

Så kan den kommunikasjonen fungerer fint i 1-2-3 år osv. før man "plutselig" tenker litt forskjellig. Det trenger ikke være fordi Levy eller Pochettino er "idioter". At det fungerte en gang er jeg veldig overbevist om. Da Pochettino forlenget kontrakten sin var det ingen antydninger til de gnisningene som senere oppsto. Også ganske rimelig spesielt av Levy å vel omtrent ønske han velkommen tilbake ved et senere tidspunkt. Jeg tror ikke det er mye vondt blod der (det vet jeg selvsagt ikke heller), men at noe begynte å gå skeivt profesjonelt er meget mulig. Mourinho har jo vært lyrisk på hvordan klubben er strukturert. Så får vi se om det også varer.

PL: Chelsea(4) - Tottenham(5) 22/2 kl. 13:30 9 måneder 4 dager ago #80148

• HH
  • HH's profilbilde
spurs_90 skrev:
Liverpool sommeren 2018 vs Tottenham sommeren 2019 er ikke sammenlignbart. Hadde van Dijk, Mane og Henderson vært på utgående kontrakter kan det jo være Klopp ikke hadde vært i samme humør?

Rose nevner CL-finalen.

Jeg vet ikke hva slags humør han da hadde vært i, men hvorfor signerte Alderweireld når Pochettino var borte? Vet ikke, men ikke helt umulig at det hadde noe med Pochettino å gjøre. Vertonghen er det ingenting som tilsier at har oppført seg uprofesjonelt. Tvert imot får han skryt (tror det var Winks sist) over hvor flink han er til å ta vare på de yngre. Så ser det dessverre ut som klubben har gjort det rette i å ikke gi han en ny kontrakt, men at han skulle ødelegge humøret til treneren ved å bli værende kan jeg ikke forstå. Eriksen virker til å ha "%"%% klubben hvis man skal stole på Hercules på SC. Men i så fall var det hele klubben og ikke fordi Levy lystret. Så hvorfor skal han da være så "#%"% grinete? Jeg forstår bare ikke hva det gagner. Virker som han ble personlig sviktet av Eriksen (igjen hvis man skal stole på Hercules), men er han så svak at det gjør at alt skal gå i dass?

Og det ligner ikke den Pochettino vi hadde. Ny stadion? Ingen problem. Flott utfordring. Ingen penger? Ingen problem da gir vi bare de yngre større ansvar. Hadde han fortsatt å være den Pochettino er jeg sikker på at vi hadde hatt 4. plassen i år. Vi hadde ikke kjempet om noen tittle med denne troppen, men jeg nekter å tro at vi hadde tapt mot Watford, blitt rundspilt av Brighton osv. hvis det hadde vært Pochettino sin innstilling.

Greit at han ikke klarte det. Forståelig. Men da fortjente han også sparken.

PL: Chelsea(4) - Tottenham(5) 22/2 kl. 13:30 9 måneder 4 dager ago #80149

• Dougie
  • Dougie's profilbilde
Litt flytende dette med stillingstitler selvfølgelig, men likevel interessant mtp strukturen vår (som imo er litt vanskelig å forstå seg på). Forskjellen på en sportsdirektør og en sjefsspeider (såvidt jeg har skjønt, arrester meg hvis jeg tar feil) er vel at en sportsdirektør har mange av de samme ansvarsområdene som en sjefsspeider, men en mer aktiv rolle i planlegging og forhandlinger etc. Noen klubber opererer med begge deler, men er vel vanligst å operere med en av dem. Altså har en sportsdirektør mer ansvar/makt, og står dermed mer ansvarlig for sportslig suksess.

Sånn sett er det litt rart at Mourinho er head coach, siden dette er vanligst under en sportsdirektør. I England har jo manageren tradisjonelt sett nettopp hatt en del av det "logistiske" ansvaret, men de senere årene har det vel blitt mer og mer vanlig med head coach/sportsdirektør (Levy var faktisk en av de første som lanserte dette i England med Frank Arnesen og Santini/Jol).

Levy har jo alltid hatt en mer aktiv rolle i forhandlinger, så sånn sett litt unødvendig med sportsdirektør. Siden Baldini forsvant (den påfølgende høsten etter Pochettinos ansettelse), har vi heller ikke operert med dette, og Pochettino fikk da også endret tittelen sin til manager etterhvert. Men det åpnet jo kanskje opp for en litt uklar rollefordeling som kan ha vært en kilde til Pochettinos frustrasjon (husker jo godt ranten hans sist sommer hvor han sarkastisk sa at tittelen hans burde endres til head coach igjen). Kanskje kan Pochettino med endringen av tittel ha vært forespeilet større ansvar på overgangsfronten enn det som var realiteten f.eks.
"Soldado, oh oh oh, Soldado, oh oh oh, he came from sunny Spain, to train with Harry Kane"

PL: Chelsea(4) - Tottenham(5) 22/2 kl. 13:30 9 måneder 4 dager ago #80150

• HH
  • HH's profilbilde
Uten at jeg har inngående kjennskap til andre klubber der er mitt inntrykk at "direktøren" har typisk en litt annen rolle i England. Edwards sammen med Ferguson, Hill-Wood hos Arsenal osv. Slik sett følger Levy bare en vanlig engelsk struktur etter mitt syn.

PL: Chelsea(4) - Tottenham(5) 22/2 kl. 13:30 9 måneder 4 dager ago #80151

• Dougie
  • Dougie's profilbilde
Tja, jo delvis iallefall. I den tradisjonelle modellen du viser til, hadde vel manageren mye mer makt rundt spillerlogistikk enn det som er vanlig i dag. Alltid direktøren som har/hadde siste ord selvfølgelig, men det logistiske ansvaret lå mer på manageren. Under Pochettino var rollefordelingen (iallefall hvis vi skal tro stillingstittelen hans) lik dette, men likefullt noe Pochettino etterhvert lot seg frustrere av. Det leser jeg dithen at han følte han hadde mindre ansvar enn han kanskje var forespeilet.

At Mourinho da blir ansatt som head coach er litt rart, men kan jo bety flere ting. Levy planlegger å hente en sportsdirektør igjen (han kompisen til Mourinho fra Lille har jo blitt nevnt). Eller han ønsker å befeste sin posisjon som den som har siste ord (og unngå samme "uklarheter" som med Pochettino).

Varierer veldig blant klubbene i England i dag. Som sagt var Levy en av de første (hvis ikke den første) som innførte en mer "kontinental" modell med sportsdirektør/hovedtrener, før han gikk tilbake til en mer tradisjonell variant. Klubber som City og Everton bruker sportsdirektør. Mitt inntrykk er at Liverpool har en mer tradisjonell modell hvor Klopp har en aktiv rolle i spillerlogistikken (de har riktignok den infamøse transferkomiteen sin). I United virker det som styreformannen (Woodward) har bortimot all makten. Det er jo på dette spekteret det er litt vanskelig å plassere oss, synes jeg, men mitt inntrykk er at det ligger et sted mellom United og Liverpool.
Siste endring: 9 måneder 4 dager ago av Dougie.