Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg

EMNE: PL: Chelsea(4) - Tottenham(5) 22/2 kl. 13:30

PL: Chelsea(4) - Tottenham(5) 22/2 kl. 13:30 7 måneder 4 dager ago #80132

• spurs_90
  • spurs_90's profilbilde
Det er egentlig bare å følge med på utspill fra femmeter. Under Poch ble de konsekvent spilt ut bakfra, under Mourinho slås femmetere langt. Dette kan jo også være noe av grunnen til at Davinson har fått et skikkelig løft etter at Mourinho kom inn. Men ja, City-kampen er et mye bedre eksempel enn Brighton, for der hadde vi en tydelig mindre ambisiøs spillestil.

Jeg argumenterer for at det har vært en endring i stil og tilnærming, jeg argumenterer ikke for at vi har blitt dårligere under Mourinho enn vi var på slutten med Poch.
Siste endring: 7 måneder 4 dager ago av spurs_90.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

PL: Chelsea(4) - Tottenham(5) 22/2 kl. 13:30 7 måneder 4 dager ago #80133

• Loyd
  • Loyd's profilbilde
  • AKA rihno...
Poch var tydelig på at denne sesongen ville ble omstillingssesong. Han var vel også klar over den håpløse vårsesongen 2019. Alikevel klarte vi å karre osd videre til CL-finale.
Omstillingen måtte komme da Dembele var solgt og Eriksen var på vei ut. Som HH skriver var disse finessegarantistene som spilte gjennom løp i bakrom og på kantene som foret Kane og Son med scoringsmuligheter.
Når midtbanen ble borte måtte det nye kunstnere inn, men som vi ser nå så skjer ikke det på en måned eller to.
Poch fikk ikke lov til å fullføre omstillingen. Mourinho av alle blir hentet inn for å trylle!? Han sitter på akkurat de samme spillefne Poch hadde + et par til. Ingenting tyder på noe annet enn hva Poch sa - dette blir en omstillingssesong.
Det tragiske her er at det ikke er Poch som fortsatt styrer skuta mot fremtiden, men Mourinho som absolutt var/er? en dyktig manager. Jeg mener hans storhetstid er forbi og vi sparket fremtiden.
Det får vi aldri vite. Poenget mitt er at Poch varslet dette før sesongen ble sparket i gang.
Some day...
Følgende bruker har takket deg: Presley

PL: Chelsea(4) - Tottenham(5) 22/2 kl. 13:30 7 måneder 4 dager ago #80134

• HH
  • HH's profilbilde
spurs_90 skrev:
Det er egentlig bare å følge med på utspill fra femmeter. Under Poch ble de konsekvent spilt ut bakfra, under Mourinho slås femmetere langt. Dette kan jo også være noe av grunnen til at Davinson har fått et skikkelig løft etter at Mourinho kom inn. Men ja, City-kampen er et mye bedre eksempel enn Brighton, for der hadde vi en tydelig mindre ambisiøs spillestil.

Jeg argumenterer for at det har vært en endring i stil og tilnærming, jeg argumenterer ikke for at vi har blitt dårligere under Mourinho enn vi var på slutten med Poch.

Det blir fort en lang Pochettino-diskusjon. Jeg er gjerne med på den, men enn så lenge har jeg ikke sett noen engang gjøre et forsøk på å analysere hva Pochettino ønsket med dette Tottenham. Han ønsket "forandring", men hva skulle denne være? Det ender da gjerne opp med at det er Levy som har skylden. Mulig det er sant - det kan ikke jeg vite - men for meg er det en rimelig søkt forklaring. Jeg synes det er rimelig å anta at Levy forsto at Pochettino var den beste manageren han noen gang har hatt - så hvorfor skulle han ikke gjøre alt i sin makt for å tilfredsstille han? To små eksempler. To av de tingene jeg likte best med Pochettino var backspillet og at han satset på yngre krefter. Vi mistet Walker og Rose mistet kvaliteten. Hva slags typer erstattet Pochettino disse med? Hadde vi kjøpt en "Walker" som ikke var like god så kunne jeg ha forstått tanken. Vi ønsket å bygge videre på en stil som fungerte. Neida. Aurier og Davies. En ting er at de er mye dårligere enn Rose og Walker, men ved å bruke disse måtte vi faktisk legge om hele spillet. Og når vi en gang kastet folk som Dier og Alli ut på banen ble vi under Pochettino en av de eldste lagene i PL over tid. Selv Mourinho bruker yngre spillere enn Pochettino. Og når jeg først er i gang. Vi bruker sommeren 2019 på å legge om til en diamant. Hvor mange kamper brukte Pochettino før han skjønte at det ikke kom til å fungere?

Hva gjelder eksempelet ditt. Som jeg selvsagt forstår er ei forenkling. Så blir mitt svar i samme gate - ei forenkling. Hvis Pochettino trodde at denne troppen (uavhengig av om det var han eller Levy som "ødela" den) var satt opp for å spille ut fra 5m hver eneste gang så fortjente han sparken for inkompetanse. Er det noen som mener at denne troppen er bygd for at vi skal spille oss ut bakfra?

Tragisk hvis det viser seg at det faktisk er Levy sin skyld. Det kommer muligens noen bøker om noen år. Så jeg skal ikke kategorisk si at det bare står på Pochettino, men det vil overraske meg stort om dette bare kan tilskrives Levy - evt. at du eller andre her inne klarer å gjøre en analyse av situasjonen som gjør at jeg ser ting på en annen måte etterpå.

PL: Chelsea(4) - Tottenham(5) 22/2 kl. 13:30 7 måneder 3 dager ago #80135

• spurs_90
  • spurs_90's profilbilde
Angående Aurier er det selvfølgelig lett å være etterpåklok. Dette var det du mente når vi hentet han: «Tror ikke et sekund på den der - hvorfor skulle han komme til oss? Men skal man først kjøpe en høyreback så er det kvalitetsmessig riktig person - selv om han virker til å være en taper av en type.» Og jeg, og de fleste andre, var enige i det. Men så var han altså motsatt av hva vi trodde; en fin fyr, men for dårlig.

At Rose ble langtidsskadet og deprimert var ikke Pochettino sin feil. Rose ble dessverre aldri den samme igjen, men det var ikke som at Pochettino ikke prøvde. Jeg tror ikke Pochettino mente at Davies skulle være noe førstevalg, men på et tidspunkt hadde han jo faktisk ikke noe særlig valg, og han gjorde jo faktisk en brukbar jobb i «Rose-rollen» en periode.

I sommer hentet vi Sess, som jeg ser for meg at Pochettino hadde planer om å forme inn i en «Rose-rolle». Dessverre fikk aldri Pochettino muligheten til å videreutvikle han.

Det er heller ikke slik at backer som det Walker og Rose var for oss i den perioden vokser på trær. Men både Aurier og Sess er spillere som i utgangspunktet skal/skulle ha kvaliteter til å spille i lignende roller. Så du kan jo si at han bommet med Aurier, fordi han viste seg å ikke være god nok og at Sess kom et år forsent.

Det er mulig Levy gjorde alt i sin makt for å tilfredsstille Poch, men det var altså slik at vi gikk en forholdsvis lang periode uten å kjøpe noen spillere. At dette var Poch sitt ønske er jeg rimelig sikker på at du heller ikke tror på. I denne perioden ble vi blant annet sterkt linket til Sess, Grealish, Frenkie de Jong, etc, så at det var planen har jeg ingen tro på, selvom Pochettino tok det som en mann.

Og det er heller ikke slik at skader er noe nytt for året, det slet vi også med i fjor. Pochettino klaget derimot ikke over alle skadene, og fokuserte alltid på å bygge opp erstatterne ved å påpeke at han hadde full tiltro til troppen.

Rykter skal ha det til at Pochettino var helt klar på at kontraktsituasjonen rundt Toby, Jan og Eriksen måtte løses før overgangsvinduet stengte i sommer, enten ny kontrakt eller få de ut. At harmoni var et ord som gikk igjen ofte i denne perioden maker perfect sense, da det å ha en uavklart fremtid på noen av de beste og mest innflytelsesrike spillerne i troppen er et selvmord for harmonien.

Jeg mener Pochettino hadde veldig vanskelige arbeidsforhold i de to siste sesongene hos oss, med stadionopplegget, ett år uten spillere inn, salg av Dembele og i store perioder helt hinsides mange skader på våre viktige spillere.

Denne mellomsesongen var nærmest uungåelig spør du meg, uten at det betyr at jeg ikke mener det var altfor dårlig i vår. Men jeg var også helt overbevist om at med et godt januarvindu (tilsvarende det vi endte opp med) og avklarte situasjoner rundt Rose, Eriksen, Toby og Jan, kunne vi rebuilde og bli fette gode igjen på forholdsvis kort tid.

Og denne «sutringen» til Pochettino kan ikke engang sammenlignes med det Mourinho holdt på med i United. Det å legge press på Levy var dumt, men i mine øyne berettighet. Han kastet ihvertfall ikke spillere under bussen.
Siste endring: 7 måneder 3 dager ago av spurs_90.
Følgende bruker har takket deg: Loyd, SuperBale, Arvid, Tstone

PL: Chelsea(4) - Tottenham(5) 22/2 kl. 13:30 7 måneder 3 dager ago #80136

• erlands
  • erlands's profilbilde
  • Gin'Sa'Tonic
Husker jeg tenkte før Leipzig og Chelski at , dæven skal vi klare en bra sesong allikevel da , og skal Mournhos sin vinnermentalitet føre oss videre i champ l og til 4 plass i en så trøblete sesong . Men neei . Ekstremt langt nede etter 2 siste kampene . Helt ærlig vi fortjener ikke noe 4 plass og langt ifra og gå videre i champ l .
Seff må bare gi Mourinhos tid nå og få tilbake spillere og satse på neste sesong . Kan jo ha et håp om 5 plass og Fa cup enda men ååå my skader og såå svake backer og sentral midtbane så er vi jo langt i fra bra nok . Ndombele meget skuffende . Syns jeg Winks,Davies,Moura,Alli,Verthongen,Dier mm er nå også . Kun Lamela,Lo Celso og delvis Bergwjin,lloris og Alderw delvis som blør og pp vei opp nå . Argh blir tøff vår er jeg redd ...

PL: Chelsea(4) - Tottenham(5) 22/2 kl. 13:30 7 måneder 3 dager ago #80137

• HH
  • HH's profilbilde
1. Forventer at Pochettino hadde bedre kontroll på Aurier enn det jeg hadde. Så er jeg enig i at det er en ærlig sak å ta feil.

2. At Mourinho var mer grinete i Utd er et argument for hva? At det var greit at Pochettino sutret i Tottenham? Eller tror du jeg vil akseptere sutring fra Mourinho i Tottenham når jeg ikke godtok det fra Pochettino?

3. Uavhengig av Rose så kunne aldri Davies hverken fylle rommet eller utfordre. Forstår ikke hvordan noen kan forsvare den hva gjelder spillestil.

Men ser vi ender opp på samme plass som alltid. Det er ikke ment som kritikk, men alle veier fører til Levy for de som fortsatt savner Pochettino mer enn jeg gjør.

PL: Chelsea(4) - Tottenham(5) 22/2 kl. 13:30 7 måneder 3 dager ago #80138

• spurs_90
  • spurs_90's profilbilde
1. Det gjør jeg også. Men Aurier ble ansett som en kvalitetsspiller og var tilgjengelig til en billig pris; det er mulig Levy også så valuta i denne og var en pådriver. Dette blir synsing selvsagt, men jeg synes ikke det er noe som tyder på at Pochettino tok avgjørelser rundt overganger alene.

2. Vi har nok bare ulik oppfatning av hva sutring er. Når Pochettino innser at han sitter igjen med en tropp det vil være umulig/svært vanskelig å innfri forventningene med, er det naturlig å skru ned forventningene. Dette er hverdags Mourinho. Om Pochettino «sutret» så har jo faktisk ikke Mourinho gjort annet de siste ukene.

3. Helt enig. Hva gjelder spillestil har Davies aldri passet helt inn, men han har allikevel i perioder gjort sakene sine brukbart og aldri klaget på noe som helst. Som sagt, jeg tror aldri det var meningen at Davies skulle bli noe førstevalg og venstrebacker som kunne gjøre en bedre jobb som backup vokser heller ikke på trær. Sess ble forsøkt hentet på et tidligere tidspunkt, så at Pochettino ville ha inn en annen type her er jo helt åpenbart.

Jeg mener absolutt ikke Pochettino var feilfri, men mannen jobbet stort sett i konstant motvind og med latterlige forventninger.

PL: Chelsea(4) - Tottenham(5) 22/2 kl. 13:30 7 måneder 3 dager ago #80139

• HH
  • HH's profilbilde
Stor forskjell på uttalelsene til Mourinho og Pochettino. Mourinho har faktisk sagt at vi kan kjempe om tittelen neste sesong (Ikke at jeg tror det, men liker at Mourinho legger lista der). Og selv om norsk og engelsk media fokuserer på små bruddstykker så bruker han mye mer tid på å forklare hvordan dette er ei utfordring troppen tar, vil lære av osv. Egentlig veldig lik innstillingen til Pochettino de første årene.

Og jeg kan ikke helt se hvor sutringen er. Sist var han bare i godt humør når han forklarte spissituasjonen. Og tvert imot har han helt nylig uttalt hvor fornøyd han er med å være i Tottenham og hvor god strukturen er i klubben.

Jeg venter også på at det der skal skjære seg, men ettersom jeg ser 90% av alle pressekonferansene (eller i det minste står på i bakgrunnen) så er jeg fortsatt bare imponert over hvordan han oppfører seg. Milevis bedre enn Pochettino på slutten. Som ikke bare sutret, men også var lunefull. Litt Mourinho light fra Utd. For meg er de to ganske like personlighetsmessig. Pochettino har bare en litt mer vennlig "karma" når han er i balanse. Mourinho litt mer skruppelløs i utstråling.

PL: Chelsea(4) - Tottenham(5) 22/2 kl. 13:30 7 måneder 3 dager ago #80140

• HH
  • HH's profilbilde
Hva gjelder forutsetninger og forventninger så mener jeg ikke Tottenham har rett til å være topp 4. Kunne gjerne blitt både 5, 6 og 7 og Pochettino kunne beholdt jobben for min del. Men når vi kjøper to av de dyreste spillerne i England i sommer så burde man virkelig klart å snu det til noe positivt osv. For meg var det innstillingen som ble problemet. Noe Rose på mange måter bekrefter også. Klopp bruker et finaletap til noe positivt. Pochettino klarte ikke det.

Og så kan det godt være at kjemien med Levy forsvant. At relasjoner brytes ned over tid er ikke akkurat uvanlig. Uten at det er den ene sin skyld.

PL: Chelsea(4) - Tottenham(5) 22/2 kl. 13:30 7 måneder 3 dager ago #80141

• Tstone
  • Tstone's profilbilde
Men kanskje problemet var Levy og ikke Poch? Poch leverte langt over forventning med relativt rimelige spillerkjøp.

Det kom jo ut nylig at Levy hadde pruta på Grealish-dealen, som han kunne fått for 6 eller 8m, men han skulle ha han for fire...Tror verken Poch eller fansen har forventa superstjerner, men å fornye stallen så lite som Levy har gjort kan selvfølgelig lede til stagnasjon. Jeg har alltid støttet en edruelig styring av klubben, men her kan det virke som man har spart seg til fant.

Jeg mener hovedproblemet som knakk prosjektet til Poch var spillerlogistikken, som ikke er hans ansvar. Levy fikk ikke ut uromomentene og vi vet jo alle hvor det endte. Selvfølgelig kunne Poch ha satset mer på akademispillere eller nysigneringene, men er ikke sikkert stemninga i troppen hadde blitt bedre ved å totalt utelate Eriksen, Toby og Jan. Når du mister Dembele, Walker og Trippier uten direkte erstattere er det ikke akkurat enkle arbeidsforhold.

Helt enig at det skjedde mye rart etter CL-finalen og at Poch ikke var på topp den siste tida. Jeg var redd han skulle dra av egen vilje, og er jo godt mulig han ikke var så langt unna det. Men hvis han ville bli mener jeg han burde fått tid. Selvom Mourinho plukker mer poeng mener jeg ikke spillet er blitt merkbart bedre. Det at en ny trener som er "verdensklasse" ikke klarer å snu det i større grad synes jeg peker på strukturelle problemer, altså at Poch ikke var problemet.
Følgende bruker har takket deg: spurs_90