Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg

EMNE: PL: Sheffield United(8) - Tottenham Hotspur(7) 2/7

PL: Sheffield United(8) - Tottenham Hotspur(7) 2/7 1 måned 1 dag ago #80826

• HH
  • HH's profilbilde
Meg bekjent har ikke FSG brukt sine egne penger. Der kan jeg ta feil selvsagt.

Mitt svar er basert på innlegget til Thomas hvor påstanden er at eierene ikke er "villig til å gå i minus". Mye jeg ikke deler i innlegget ditt (vel preget av "confirmation bias"), men har ingen problemer med å forstå de synspunktene du legger frem der. Liverpool har helt opplagt hatt ei bedre utvikling enn oss de siste årene. Noe av det er litt tilfeldig. På samme måte som vi treffer med Modric og Bale så har Liverpool truffet med Salah og andre. Ingen klubber treffer veldig mye bedre enn andre der over tid. At vi skulle få tak i en spiller som Modric viser bare hvor mye usikkerhet det er i kjøp og salg. På det tidspunktet burde det ha vært 10 klubber større enn oss klare til å kjøpe han. Litt på samme måte som Liverpool i ettertid aldri burde ha fått Salah. Det betyr ikke at jeg mener alt bare er tilfeldig. På ingen måte umulig at Levy nå har vært med for lenge. At vi kunne trengt litt nytt blod. Jeg vet ikke. Og jeg har som sagt ingen problemer med folk som er kritiske til noe av det du tar opp - det er bare noe helt annet enn "vilje til å gå i minus".
Siste endring: 1 måned 1 dag ago av HH.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

PL: Sheffield United(8) - Tottenham Hotspur(7) 2/7 1 måned 22 timer ago #80827

• cjmozart
  • cjmozart's profilbilde
Synes det er vanskelig å kritisere ENIC for ikke å være like bra som den eier som til en hver tid er best (Kritikken er jo ofte vinklet som en sammenligning med ideal-situasjon). Hvis vi tar tulle-penge-situasjoner inn i betraktning, så er det vel kun 2 eiere som har styrt skuta bedre en ENIC i eier-årene, og hadde 15/16-sesongen endt anderledes eller dommeren vurdert på en annen måte 1. minutt inn i fjorårets CL-finale ville vi kanskje vurdert ENIC-eierskapet enda sterkere.

Vurderinger av kjøp og salg har en tendens til å bli litt for fokuserte på resultat og situasjon akkurat nå; For litt tid siden ville de fleste fans ha steila om noen foreslo å selge Alli, akkurat nå hadde de £150M vi kunne fått for han virket som det smarteste vi hadde gjort. Noen lag er flinkere til å kjøpe/selge spillere en andre og IMO er vi blandt topp3 akkurat på det i PL.

Når det gjelder kjøpene som hadde tatt oss ett hakk opp handler det oftere om lønnsstruktur og mindre om vilje til å blåse penger på en enkeltspiller. Liverpool har dobbelt så mange spillere over 100K i uka som det vi har og en samlet lønnsutbetaling på mer en £30M i året. Skoen har nok trykket adskillig hardere der en den har på overgagssummer hos oss.
Følgende bruker har takket deg: mka07, Ginola #14, bakerboy, Knut, HH

PL: Sheffield United(8) - Tottenham Hotspur(7) 2/7 1 måned 16 timer ago #80829

• Dougie
  • Dougie's profilbilde
Mané hadde blåst lønnstrukturen? Wijnaldum? Greit nok at FSG er idealsituasjonen akkurat nå, men hvem andre har egentlig ENIC blitt sammenliknet med? Helt naturlig å måle dem opp mot eiergruppen(e) som faktisk har samme utgangspunkt.

Nå har forsåvidt ENIC like høy net spend som FSG sammenlagt de siste 5 årene. Men det handler om timing, og det å backe et prosjekt fullt ut når det trengs. Levy har ikke maktet dette, og det har kostet oss klubbens mest populære trener på lang, lang tid.
"Soldado, oh oh oh, Soldado, oh oh oh, he came from sunny Spain, to train with Harry Kane"

PL: Sheffield United(8) - Tottenham Hotspur(7) 2/7 1 måned 15 timer ago #80831

• HH
  • HH's profilbilde
100% enig med cj her.

1. Greit å sammenligne med Liverpool, men Levy har ikke vært dårlig de siste 4-5 årene bare fordi han har gjort det dårligere enn FSG. Hva med alle andre? Er litt som å si at en sølvmedalje er dårlig. Selvsagt er målet å vinne, men det betyr ikke at alt annet ikke holder mål.

2. Utvalget av tid. La oss se hvor gode FSG er de neste 5 -10 årene før man drar for lange slutninger.

Hva gjelder Pochettino synes kan tydeligvis mannen ikke gjøre feil for noen. Kjærlighet gjør blind osv. Selv Pochettino selv har sagt at han var ferdig i Tottenham. Og at han gjerne kan jobbe med Levy i fremtiden. Men for at det skal passe inn i narrativet glemmer man slikt. Nå signerte vel sønnen nettopp for klubben til store satan som ødela hans fars karriere også.

Jeg tar gjerne Pochettino tilbake en dag, men at folk går tomme er ikke akkurat uvanlig.
Følgende bruker har takket deg: Ginola #14

PL: Sheffield United(8) - Tottenham Hotspur(7) 2/7 4 uker 2 dager ago #80835

• Dougie
  • Dougie's profilbilde
Tror bortimot ingen har sagt at Pochettino ikke kan/kunne gjøre feil. Han er selvsagt ikke uten skyld selv - selvødeleggende profeti og alt det du selv var inne på.

Tenker at resultater over tid egentlig ikke er relevant her. Resultater generelt sett er egentlig ikke så relevant. Hadde ikke VVD eller Alisson slått til, hadde det fortsatt vært vanskelig å gi annet en ros til FSG. For meg handler det altså om hvordan du backer folkene som står bak det sportslige prosjektet og til hvilken tid du gjør det. FSG backet Klopp og rekrutteringsteamet til perfekt tid, ENIC gjorde det motsatte med Poch. Derfor er det en relevant sammenlikning.

Edit: Premisset for kritikken er heller ikke (slik både cj og HH virker å tro) at ENIC er dårlige fordi FSG er bedre. FSG er en relevant sammenlikning, thats it. Utover det vil jeg påstå at ENIC de siste tre årene, rent sportslig sett, er i det absolutte bunnsjiktet hva gjelder eiere. Det kan selvsagt forandre seg igjen.
"Soldado, oh oh oh, Soldado, oh oh oh, he came from sunny Spain, to train with Harry Kane"
Siste endring: 4 uker 2 dager ago av Dougie.

PL: Sheffield United(8) - Tottenham Hotspur(7) 2/7 4 uker 2 dager ago #80836

• HH
  • HH's profilbilde
Den ene sommeren man da tenker på?

Skjønner ikke det argumentet med å "backe". Hva tror man da Levy skal ha pengene til?

Noen som tror at Levy sparte de 100m han brukte i fjor sommer for å ødelegge for Pochettino?

PL: Sheffield United(8) - Tottenham Hotspur(7) 2/7 4 uker 2 dager ago #80837

• Dougie
  • Dougie's profilbilde
Tja, vi har vel egentlig hatt ett godt overgangsvindu siden Pochettino kom inn (sommeren 2014). Vi vet jo at mannen som var ansvarlig for det vinduet og en fundamental del av prosjektet til Poch (Mitchell) trakk seg etter vinduet året etter fordi han ikke lenger greide å samarbeide med Levy. Men ja, det ene vinduet hvor vi ikke kjøpte noen, er nok det mest fatale i og med at Pochettino var så klokkeklar i forkant og fordi vi visste at en av våre viktigste spillere (Dembele) var på vei ut.

Mange måter å backe på. Levy har sin måte å drive business på, og har sikkert rasjonelle argumenter for valgene han tar. At han er egenrådig på overgangsmarkedet er ingen hemmelighet, og en kan jo spørre seg hvorvidt en eier bør bidra for mye der. Ingen tvil om at Mitchell (og etterhvert Pochettino) ikke var enige i hans filosofi. I min bok handler det å backe like gjerne om å la de sportslige ansvarlige ta avgjørelsene (innenfor en viss grense selvsagt) som å bruke unødvendig mye penger.
Siste endring: 4 uker 2 dager ago av Dougie.

PL: Sheffield United(8) - Tottenham Hotspur(7) 2/7 4 uker 2 dager ago #80838

• HH
  • HH's profilbilde
Tipper det hadde med situasjonen rundt stadion å gjøre. Hvorfor skulle ikke Levy "backe" sin mest populære manager på 20 år?

Hva gjelder PM er det etter mitt syn 50/50 hvem som hadde "rett" der. Alle passer ikke med alle. Skjer i arbeidslivet hver eneste dag. Ikke slik at en haug med ex-Tottenhamere hamrer løs på Levy. Ikke engang som rykter.

PL: Sheffield United(8) - Tottenham Hotspur(7) 2/7 4 uker 1 dag ago #80845

• Dougie
  • Dougie's profilbilde
Spørsmålet, tror jeg, er ikke hvorvidt Levy har vært villig til å backe Poch, men hvor villig han har vært til å gjøre det på bekostning av sine egne prinsipper og overbevisninger rundt hvordan man driver business og forballklubb.

Vil aldri få det fulle svaret, men ingen tvil om at Poch kom med varsellampene tidlig, og var tydelig lei/misfornøyd etterhvert. Så må selvfølgelig Poch selv også ta din bit av skylden for at det ble som det ble.

Personlig synes jeg det er fascinerende hvordan mange udelt forsvarer Levy gjennom tykt og tynt (sier ikke at du gjør dette), selv om jeg annerkjenner at det går andre veien også. Har blitt fryktelig usikker på om han er rett mann til å drive klubben videre, men er selvsagt også en eim av «careful what you wish for» (Levy > Saudi feks).
Siste endring: 4 uker 1 dag ago av Dougie.

PL: Sheffield United(8) - Tottenham Hotspur(7) 2/7 4 uker 1 dag ago #80850

• HH
  • HH's profilbilde
Hva betyr det? Jeg vil anta han gjorde ei risikovurdering med tanke på hvor stor finansiell risiko man våger å ta. Så kan man kritisere de prinsippene i teorien, men det er vanskelig uten selv å faktisk gjøre en grundig analyse av klubbens finansielle tilstand. Jeg har ingen andre synspunkter på det annet enn at Levy har sparket nok managere til å forstå at det er viktig å ta vare på det som fungerer. Jeg mener også det er undervurdert hvor "heldige" vi var som faktisk fikk kjøpe N´Dombele, Lo Celso og Sessegnon i sommer. Det hadde ikke skjedd hvis vi hadde brukt mer penger sommeren før. Og vi ville aldri kunne få tak i like stor navn uten den CL-suksessen (selv om N´Dombele er %"%#" - så trodde jeg han kom til å bli enorm - og det gjorde de fleste andre - dessverre burde klubben ha visst bedre da han tydelig har hatt holdningsproblemer lenge).

Pochettino sa i fra, men hvor mye mer enn N´Dombele, Lo Celso og Sessegnon kunne han forvente at Levy skulle forandre? Det er 2 og meget potensielt 3 nye spillere som man kunne forvente basert på prislapp at skulle ha en rolle i de fleste kamper utover i sesongen. Samt spillere som Winks og Sanchez som også er i alderen til å ta steget inn som klare valg i en startoppstilling. Jeg skal ikke si at 3 spillere (pluss Clarke) var det perfekte tallet, men hadde vi byttet 8 stk og det ikke hadde fungert hadde kritikken ikke blitt noe mindre. Samt at da hadde vi måtte gått for kvantitet isteden for kvalitet på en annen måte. Det er ikke ment som forvar av Levy da den kritikken er helt saklig etter mitt syn, men da snakker vi om nyanser etter mitt syn.

Mulig det har litt med alder å gjøre? Hvor mange her inne husker Tottenham før Levy? Jeg gjør det. Jeg vet hvordan det er å spille for å overleve i april. Jeg vet hvordan det er å glede seg over at man får inn Sinton og Fox på vingene en sommer. Hvordan man da faktisk tror man endelig skal bli bedre selv da. For meg er det helt opplagt at mange yngre fans (jeg aner ikke din alder) rett og slett ikke aner hvor man kommer fra. Visstnok tror man at det er selvsagt at Tottenham er blitt så "store" som vi har blitt. Riktig at klubben alltid har hatt en aura større enn klubbens faktiske størrelse, men de lange linjene under Levy har ikke vært noe annet enn sensasjonelt bra. Det betyr ikke at han ikke skal kunne kritiseres. På samme måte som Pochettino gikk fra glimrende til svak kan selvsagt Levy også "miste det".
Følgende bruker har takket deg: Pride_Of_London