Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg

EMNE: PL: Tottenham(6) - Brighton(16) 1/11 kl. 20:15

PL: Tottenham(6) - Brighton(16) 1/11 kl. 20:15 2 måneder 2 uker ago #82651

• HH
  • HH's profilbilde
Usikker på hvor mye nytte det vil ha. I NHL hadde de tidligere en analyse av hvorfor folk ble suspendert - med en slags begrunnelse for hvorfor det ble x antall kamper. Hjelpe meg for en vits de videoene ble.

Det sagt, i en ideell verden, hvor en dommer kunne gitt sin begrunnelse uten at man skulle hate han/hun for den - så er jeg enig. Hvis det kunne ført til mer respekt begge veier hadde det vært et gode.

Ble vel nevnt at han ene dommeren vi hadde i EL tidligere hadde ei facebook-side hvor han skulle legge ut den slags forklaringer. Han slutta visst :D
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

PL: Tottenham(6) - Brighton(16) 1/11 kl. 20:15 2 måneder 2 uker ago #82652

• Loyd
  • Loyd's profilbilde
  • AKA rihno...
Eneste jeg får ut av dette er at VAR suger balle!
Some day...
Følgende bruker har takket deg: Knut

PL: Tottenham(6) - Brighton(16) 1/11 kl. 20:15 2 måneder 2 uker ago #82653

• cjmozart
  • cjmozart's profilbilde
VAR var jo ikke problemet på målet til Brighton, der fungerte jo alt som det skulle, men dommeren var uduglig. På straffa så dømmer vel dommer frispark og VAR sjekker kun om det er innenfor eller ikke, ikke om det er frispark? På vår potensielle straffe imot dømmer dommeren ingenting og VAR konkluderer med at det ikke er åpenbart feil; jeg tipper at hvis dommer hadde dømt straffe så ville ikke VAR omgjort det heller, det var rett og slett ikke åpenbart straffe eller ikke straffe.

PL: Tottenham(6) - Brighton(16) 1/11 kl. 20:15 2 måneder 2 uker ago #82654

• SuperBale
  • SuperBale's profilbilde
Edvardsen duger kun til å fortelle hva som står i regelboka.
1. Kane skal ikke ha straffe, han bøyer seg ned og kamuflerer det ved å kaste seg langflat. Frispark Brighton.
2. Høybjerg: Klokkeklart frispark, kan ikke bli enklere for dommer å ta rett avgjørelse etter å ha fått hint og bilder fra VAR.
Forutsatt at dommer får presentert de samme bildene på sin skjerm som jeg så på min skal det ikke være mulig å ta den avgjørelsen som ble tatt i går. Kan forstå at det blir mye rar dømming hva hands angår, men det blir ikke dummere enn dette. Ikke er det kompensasjonsdømming heller, ikke for feilaktig tildelt straffe i alle fall, til det er situasjonen for ubetydelig i utgangspunktet.
Klarer man ikke denne, ja da er det lang vei å gå for en tulling av en dommer.
Vi har alle sett mye snodig dømming i våre liv, men denne er noe av det mest uforståelige jeg har sett.

PL: Tottenham(6) - Brighton(16) 1/11 kl. 20:15 2 måneder 2 uker ago #82655

• SuperBale
cjmozart skrev:
VAR var jo ikke problemet på målet til Brighton, der fungerte jo alt som det skulle, men dommeren var uduglig. På straffa så dømmer vel dommer frispark og VAR sjekker kun om det er innenfor eller ikke, ikke om det er frispark? På vår potensielle straffe imot dømmer dommeren ingenting og VAR konkluderer med at det ikke er åpenbart feil; jeg tipper at hvis dommer hadde dømt straffe så ville ikke VAR omgjort det heller, det var rett og slett ikke åpenbart straffe eller ikke straffe.

På vår potensielle straffe i mot. Tenker du har helt rett, men av en eller annen grunn så er man ikke interessert i å plukke bort holding i fotball. Døm straffe hver gang det er antydning til holding (innenfor 16) så blir vi kvitt problemet og får flere mål og mer underholdning. Hva er poenget med regler om de ikke skal følges?
Siste endring: 2 måneder 2 uker ago av SuperBale.
Følgende bruker har takket deg: Øystein Svensen

Re:PL: Tottenham(6) - Brighton(16) 1/11 kl. 20:15 2 måneder 2 uker ago #82656

• MaximumBob
  • MaximumBob's profilbilde
Jeg synes også at taklingen på Højbjerg er et klart frispark. De sa at fyren først var borti ballen, men ballen fortsatte jo i retningen Højbjerg førte den og den eneste som ble tatt var han. Merkelig at de mener det ikke er frispark.

Sent from my iPhone using Tapatalk

PL: Tottenham(6) - Brighton(16) 1/11 kl. 20:15 2 måneder 2 uker ago #82657

• Loyd
  • Loyd's profilbilde
  • AKA rihno...
cjmozart skrev:

Men hvordan fungerer VAR? På offside går de inn og måler på micromillimeter nivå.
På straffen vi fikk går de også inn og måler på millimeter. Det var vel ingen «åpenbar feil» fra dommeren å dømme frispark? Straffen Brighton ikke fikk var vel en «åpenbar feil»? Eller er det blitt lov å holde i feltet? Frisparket vi ikke fikk før målet til Brighton var vel en «åpenbar feil». VAR dømte ikke, men ga dommeren anledning til å sjekke monitor.
Når overstyrer VAR og hva er «åpenbar feil»? Det forstår jeg virkelig ikke etter å ha sett hvordan det fungerer i praksis.
Some day...

PL: Tottenham(6) - Brighton(16) 1/11 kl. 20:15 2 måneder 2 uker ago #82658

• SuperBale
Loyd skrev:
cjmozart skrev:

Men hvordan fungerer VAR? På offside går de inn og måler på micromillimeter nivå.
På straffen vi fikk går de også inn og måler på millimeter. Det var vel ingen «åpenbar feil» fra dommeren å dømme frispark? Straffen Brighton ikke fikk var vel en «åpenbar feil»? Eller er det blitt lov å holde i feltet? Frisparket vi ikke fikk før målet til Brighton var vel en «åpenbar feil». VAR dømte ikke, men ga dommeren anledning til å sjekke monitor.
Når overstyrer VAR og hva er «åpenbar feil»? Det forstår jeg virkelig ikke etter å ha sett hvordan det fungerer i praksis.

Ja, hadde tro på at VAR skulle kunne hjelpe en stakkars sjanseløs dommer med å gjøre jobben sin. Jeg har fremdeles tro på at VAR kan gjøre ting bedre, men skal det benyttes som det er benyttet så langt kan du bare skrote det for min del. Det millimeter tullet er noe av det første man kan kutte ut.
Situasjoner av typen Høybjerg i går: VAR bør bare gi dommer beskjed om at det er frispark. Fatter ikke hvorfor dommer skal kunne overprøve VAR.
Så må jo de som sitter i VAR-rommet forstå hensikten med reglene.
1. Du har dommere som forstår spillet og hvorfor en regel er laget og dømmer deretter, Collina-typen.
2. Du har dommere som har pugget regelboka og kan reglene på rams uten helt å forstå hvorfor regelen er laget og dømmer deretter, runde som en fyrstikkeske, Edvardsen-typen.

Blir ikke helt rett det der, men en måte å prøve å fortelle hvor vi er og hvor vi burde vært.

Det er for nye Edwardsen-dømming om dagen. Jeg vil ha Collina-typer både på banen og i VAR-rommet og enkel regler (handsregel ikke minst: Søker ball hånd eller søker hånd ball). Videre må straff gjenspeile forseelse, eks. hands regelen er en historieforteller seg selv, men straffen Arsenal får mot United bør være frispark og ikke straffe selv om regelboka sier noe annet.
Fotball og dens regler er langt fra optimale og enkle ting som Høybjerg frisparket i går???....såååå langt unna PL-nivå når det gjelder dømming......finnes det håp??

PL: Tottenham(6) - Brighton(16) 1/11 kl. 20:15 2 måneder 2 uker ago #82659

• cjmozart
  • cjmozart's profilbilde
Grunnen til at VAR ikke overprøvde Højbjerg-frisparket var sanssynligvis fordi dommer hadde eksemplarisk posisjon til å se det selv. Litt vanskeligere for VAR å skulle fortelle dommeren hva han burde sett selv; enklere når det skjer noe i et folksomt straffefelt.

PL: Tottenham(6) - Brighton(16) 1/11 kl. 20:15 2 måneder 2 uker ago #82660

• Dougie
  • Dougie's profilbilde
HH skrev:
Det er en stor diskusjon om hva som fungerer for å få dommere til å dømme best mulig. Tror jeg dommere dømmer dårlig fordi "straffen" for å dømme dårlig er for liten? Nei.
Forsåvidt et fair poeng. Men jeg tenker at i visse tilfeller (som med Højbjerg) må det likevel være en konsekvens. Handler dels om integriteten til ligaen. Står så mye på spill, og når du driter deg ut så til de grader, er vi litt forbi hensynet til dommernes utvikling. Sier ikke at man skal slutte å fokusere på dommerutvikling også på toppnivå, men å dømme PL er til syvende og sist et privilegum og burde ha tøffe krav. I tilfeller som i går får man heller ta noen kamper i Chship for å gjøre seg fortjent til å dømme PL igjen. Selv i Eliteserien følger man den praksisen ganske ofte. Selvsagt en vanskelig problemstilling, da dommerstanden i England åpenbart skriker etter forbedring, men må være en balanse der.
cjmozart skrev:
Grunnen til at VAR ikke overprøvde Højbjerg-frisparket var sanssynligvis fordi dommer hadde eksemplarisk posisjon til å se det selv. Litt vanskeligere for VAR å skulle fortelle dommeren hva han burde sett selv; enklere når det skjer noe i et folksomt straffefelt.
Såvidt jeg har forstått det, er vel det der en generell praksisendring fra VAR denne sesongen? Før fungerte jo VAR som en "allmektig" dommer som kunne overstyre dommeren på alt, men tanken var vel å dreie VAR mot det det ègentlig skal fungere som; et hjelpemiddel. En idé alle vel egentlig er helt for, men som ikke fungerer når dommeren ikke er interessert i å ta imot hjelpen. Det er jo det som virkelig gjør den Højbjerg-situasjonen så grov synes jeg; dommeren har hodet så langt oppi egen ræv at han ikke evner å ta riktig avgjørelse etter å ha sett reprisen en gang.
"Soldado, oh oh oh, Soldado, oh oh oh, he came from sunny Spain, to train with Harry Kane"
Siste endring: 2 måneder 2 uker ago av Dougie.