Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg

EMNE: PL: Tottenham(6) - Brighton(16) 1/11 kl. 20:15

PL: Tottenham(6) - Brighton(16) 1/11 kl. 20:15 2 måneder 2 uker ago #82661

• HH
  • HH's profilbilde
Jeg er ikke helt for VAR i det heletatt. Jeg mener det viser en manglende forståelse for psykologi hvis man tror at VAR kan være et slags nøytralt hjelpemiddel som kun kan gjøre beslutninger bedre. Det er for meg helt utenkelig at VAR ikke påvirker dømmingen - at man klarer ikke dømme slik man ellers ville ha gjort når man vet VAR finnes.

Jeg er usikker på om fotball vil eksistere i noen særlig grad om 50 år, men jeg er på ingen måte i mot teknologi. Jeg tror dømming vil bli helautomatisk, men det vi holder på med nå er etter mitt syn bare tull. Hvis noe fører det til mer frustrasjon fordi en feil gjort "live" kan man svelge, men en feil gjort etter at man skal studere det på video i mange minutter føles mye mye verre. Hva om vi taper ligaen på Dier sin hands? Eller hadde tapt den fordi vi ikke slo Burnley?

Hvor stresset er man ikke hvis man skal stå foran en skjerm og man vet det er millioner hvis ikke hundrevis av millioner som ser på? Så skal man tro at det "rasjonelle" mennesket finner frem til riktig beslutning?

Så er jeg enig i at VAR nok ikke fører i snitt til flere feil avgjørelser, men det har en kostnad. Og selv om jeg hater dagens VAR som pesten så har jeg selvsagt et lite håp om at man de neste 5 årene vil komme opp med et system som fungerer bedre enn det gjør nå. Selv om mangelen på refleksjon rundt hva det faktisk gjør med spillet er slående (ikke blant brukere her inne, men blant de som bestemmer reglene - samme med handsregelen(e)).
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
Følgende bruker har takket deg: Pride_Of_London

PL: Tottenham(6) - Brighton(16) 1/11 kl. 20:15 2 måneder 2 uker ago #82662

• cjmozart
  • cjmozart's profilbilde
Jeg tenker at det har sin plass på ting som ikke trenger vurderes; over/ikke over linje f.eks i tillegg til grove situasjoner hvor det skal være direkte røde kort. Problemet er at man forsøker å gjøre for mye for raskt uten å få med seg dommere og andre i organisasjonen på det. Off side og Hands-tolkningene viser at VAR har en vei å gå før det føles riktig for fans.

PL: Tottenham(6) - Brighton(16) 1/11 kl. 20:15 2 måneder 2 uker ago #82663

• Dougie
  • Dougie's profilbilde
cjmozart skrev:
Problemet er at man forsøker å gjøre for mye for raskt uten å få med seg dommere og andre i organisasjonen på det.
Enig, her ligger en stor del av problemet. Stor motstander av dagens VAR, men ikke motstander av hva VAR kan bli. Tror VM i Russland (hvor VAR var en forholdsvis suksess) gjorde fotballen en bjørnetjeneste. Plutselig var det ikke måte på hvor raskt dette skulle innføres.

Det virkelig store problemet (mener jeg) er når man begynner å praktisere regler tilpasset etter VAR, feks å gjøre handsregelen mer rigid og dømme offside på nanometeren. Dette har lite med spillet fotball å gjøre, og viker helt fra hva hands- og offsideregelen egentlig skal tjene. Det er rett og slett å angripe problemet i feil ende. I stedet burde man (som vi så mot Brighton) fokusere på dommerne og gjøre dem rustet til å faktisk evne å ta i bruk VAR som et hjelpemiddel.

Håper VAR bare blir skrota og bygd opp igjen sakte men sikkert. Men alt tyder jo på at det har kommet for å bli.
"Soldado, oh oh oh, Soldado, oh oh oh, he came from sunny Spain, to train with Harry Kane"

PL: Tottenham(6) - Brighton(16) 1/11 kl. 20:15 2 måneder 2 uker ago #82664

• HH
  • HH's profilbilde
Folk mener at handsregelen ikke kan være basert på skjønn, men hvem skal vurdere om VAR skal benyttes i en gitt situasjon eller ikke hvis det ikke er basert på nettopp skjønn? Hva er en "grov" feil? Selvsagt blir det skjønn.

Ganske utrolig at man later som offside nå er vitenskapelig avgjort. Hvor starter armen på en person? Hvordan ser man det under drakten? Hvordan vet man nøyaktig når ballen er spilt?

For meg hadde det gitt mer mening å ha 5 tilfeldige i 5 forskjellige rom. Ved tvilsom offside så får alle se situasjonen 3 ganger til uten pause og så må man "stemme" om det er offside eller ikke. 4 stemmer må til for å omgjøre en avgjørelse. Da fjerner man opplagte feil, men man later ikke som om ting er helt presist når det uansett ikke er det.

Så tror jeg man ganske snart vil få sensorer etc. som vil kunne måle hvor folk faktisk står, når armen begynner i forbindelse med offside osv. Håper virkelig noen jobber med slikt i bakgrunnen. Burde være penger nok til å utvikle fantastiske ting som faktisk fungerer.

PL: Tottenham(6) - Brighton(16) 1/11 kl. 20:15 2 måneder 2 uker ago #82665

• Inge ivar
  • Inge ivar 's profilbilde
Slik vurderer jeg VAR situasjoene:
  • Straffen til Kane er muligens rett, men streng. Han vet hva han gjør. Frispark syntes jeg hadde vært retferdig og mulig dommeren ikke hadde dømt straffe om han mente at det var innafor.
  • Holdingen er også i grenseland. Dommerens vurdering
  • Højbjerg skal jo ha frispark, men det er en lengre sekvens før mål. Har mulighet til å forsvare det, og syntes ikke det skal spoles for langt tilbake.
VAR ødelegger gleden med å se kamper mer en jeg hadde trodd på forhånd. Bra at det luker bort store feil. Men i kamper uten store dommerfeil (som denne), som det tross alt er flest av, blir opplevelsen dårligere. Problemet er at når en har et system så er det umulig å ikke bruke det på mindre feil. Hva som er grov feil, hva som er reglene og hvor nøyaktig det skal være er vanskelig spørsmål.

PL: Tottenham(6) - Brighton(16) 1/11 kl. 20:15 2 måneder 2 uker ago #82666

• Dougie
  • Dougie's profilbilde
Ser ut som dommer Scott ikke får dømme denne helgen.
"Soldado, oh oh oh, Soldado, oh oh oh, he came from sunny Spain, to train with Harry Kane"

PL: Tottenham(6) - Brighton(16) 1/11 kl. 20:15 2 måneder 2 uker ago #82667

• cjmozart
  • cjmozart's profilbilde
Jeg tenkte jo når vi fikk 1-1 imot at selv om Højbjerg skulle hatt frispark, så skjedde det for lang tid i forveien til at VAR ville bli brukt, og det er en avgjørelse det hadde vært mye enklere å leve med en den vi fikk.

PL: Tottenham(6) - Brighton(16) 1/11 kl. 20:15 2 måneder 2 uker ago #82668

• Ginola #14
  • Ginola #14's profilbilde
Skal man ikke se helt tilbake til sist det er brudd i spillet? Alt annet blir jo i så fall fryktelig subjektivt. Om det da ikke er satt en helt konkret tidsgrense. Huff, for noen diskusjoner man har fått ut av dette mølet..

PL: Tottenham(6) - Brighton(16) 1/11 kl. 20:15 2 måneder 2 uker ago #82669

• HH
  • HH's profilbilde
Husker ikke hvordan det er ordlagt, men tror det er noe som i "samme angrepssekvsens" eller noe tilsvarende fantastisk (uten at jeg har sjekket så mulig jeg går litt vel høyt ut her).

Blir mye klaging fra meg her nå. Jeg er på ingen måte motstander av at man prøver noe - og jeg godtar at det ikke er perfekt fra dag 1, men ser man en virkelig vilje her til å bedre ting? Eller har man rotetet seg inn i noe man ikke kommer seg ut av?

PL: Tottenham(6) - Brighton(16) 1/11 kl. 20:15 2 måneder 2 uker ago #82670

• SuperBale
  • SuperBale's profilbilde
HH skrev:
For meg hadde det gitt mer mening å ha 5 tilfeldige i 5 forskjellige rom. Ved tvilsom offside så får alle se situasjonen 3 ganger til uten pause og så må man "stemme" om det er offside eller ikke. 4 stemmer må til for å omgjøre en avgjørelse. Da fjerner man opplagte feil, men man later ikke som om ting er helt presist når det uansett ikke er det..

Denne liker jeg og tenker det er en god løsning for hands som alltid vil måtte bli skjønn:
Regel: «Søker hånd/arm ball eller søker ball hånd/arm?» og «Er hånd/arm plassert der i den hensikt å stopp ballen/reduser sjansen for at ballen passerer?»

Så blir det opp til panelet ditt å trykke på hver sin knapp, hands/ikke hands og gi dommer beskjed på øret om resultat innen kortest mulig tid.

Så må panelet bestå av fotballspillere og ikke dommere.

Dette tror jeg er tett på så godt man kan få det når det gjelder hands/ikke hands.

Må bare nevne en av de mer fantastiske handssituasjonene jeg noen gang har sett, den er fra ett av de siste EM eller VM sluttspillene, husker ikke hvem som spilte. Noen husker den kanskje:
Det står en enslig stopper inne i egen 16, han hadde muligens nettopp tatt et 5-meter utspill. Alle andre spillere er langt unna denne 16, som man ofte er når man vet det kommer til å bli spilt langt.
Stopper slår langt og ballen kommer innen kort tid tilbake som en høy poler. Stopper har god tid på å ta ned ballen og har ingen til å stresse seg opp av typen nærgående motspillere. Denne poleballen bruker lang tid tilbake til stopper og motstanders angriper småjogger i retningen ballen blir spilt. Stopper er uheldig i dempingen og klarer på klønete vis å slå ballen opp i egen arm slik at ballen på ukontrollert vis blir slått (med arm/hånd) langt inn mot senter av banen slik at angriper får denne servert på sølvfat. Angriper skvetter til og skyter på direkten, noe som var et dårlig valg da han hadde klar bane mot keeper og ingen motspiller til å hindre det. Han ble så overrasket over å få ballen servert så uventet og skyter på klønete vis utenfor.
Hva gjør dommer: Han dømmer hands og straffe.
Bedre blir det ikke Edvardsen!
Siste endring: 2 måneder 2 uker ago av SuperBale.
Følgende bruker har takket deg: HH