Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg

EMNE: VAR dømming, positivt og negativt

VAR dømming, positivt og negativt 1 måned 2 uker ago #76629

• Presley
  • Presley's profilbilde
VAR er i PL og her kan vi diskutere alt som har med VAR å gjøre.
Stolt bonus pappa og lykkelig gift 25 july 09

Spurs forever

People who drink light beer don't like the taste of beer; they just like to pee a lot
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

VAR dømming, positivt og negativt 1 måned 2 uker ago #76630

• spurs_90
  • spurs_90's profilbilde
VAR i PL er foreløpig en vits. At Haller ikke fikk straffe i går, er sykt. Det samme med Kane mot Newcastle. Hadde dommerne fått muligheten til å se disse situasjonene på nytt, ville det 100% blitt dømt straffer.

I la liga bruker de 5 minutter på situasjoner som burde tatt 5 sekunder, men der blir iallefall utfallene ofte riktig. I PL har det jo bare ført til enda flere feil.
Følgende bruker har takket deg: Presley, Dougie

VAR dømming, positivt og negativt 1 måned 2 uker ago #76631

• Presley
  • Presley's profilbilde
VAR dømming til nå ha vært elendig, veldig mange avgjørelser er direkte hårreisende..Det er straffer, annulerte mål og røde kort.Hver eneste runde skjer det noe.Kan se ut som dommerene bruker VAR som pute, de hviler seg på den, tar ikke avgjørelser og dermed »slipper» unna spørsmål/kritikk etter kampen.
Dette er avgjørelser som avgjørende for kampen og ikke minst sesongen.Tenk på lagene som kjemper for overleve, skal de rykke ned pga VAR ikke holder mål.

Spurs forever

People who drink light beer don't like the taste of beer; they just like to pee a lot

VAR dømming, positivt og negativt 1 måned 2 uker ago #76632

• HH
  • HH's profilbilde
Blitt motsatt av hva jeg trodde. Jeg trodde det skulle florere med straffer. Nå virker det som dommeren lar være å dømme fordi han vet VAR sjekker. Så vil ikke VAR gjøre om annet enn «store» feil. Da ender vi opp med at Kane ikke får straffe osv.

Jeg tror dømming i fremtiden blir 100% digital, men akkurat nå er det bare blæh.

Og i Spania er det enda verre. Hvor klare offsider tar evigheter.

VAR dømming, positivt og negativt 1 måned 2 uker ago #76633

• Dougie
  • Dougie's profilbilde
PL hadde jo planer om å forbedre VAR fra bl.a. Italia og Spania. Unødvendig tidsbruk og avgjørelser basert på flisespikkeri skulle unngås slik jeg skjønte det. Man har faktisk klart kunststykket å gjøre det verre.

Det som blir slått ned på er stort sett offsidesituasjoner hvor man må frem med passer, linjal og mikroskop for å finne en nanometer, samt den nye (strenge) tolkningen av handsregelen (til vår glede riktignok).

Samtidig har dommere nærmest slutta å blåse straffer, og det er åpenbart for meg at det er fordi de stoler på at VAR skal gripe inn. Mike Dean inrømte vel bortimot dette iflg Kane ifbm straffesituasjonen mot Ncastle. Men VAR har tydeligvis lagt seg på en linje hvor du må bli halshugd i boksen uten at dommeren ser det før det er en «clear and obvious error». Martial, Silva og Kane forrige helg, Haller i går osv. Soleklare røde kort overses også glatt, bl.a. Tielemans overfallsstempling på en Bmouth-spiller igår.

Det kanskje mest irriterende er at PL har bestemt seg for at man ikke skal la spillet gå når dommeren/linjedommeren ser en forseelse (feks en offside) i et angrep. Det leda til den mest absurde VAR-situasjonen av alle i går; nemlig Grealish sin mot Palace. Hadde han bare latt spillet gå og venta med å blåse til etter ballen var ute av spill, kunne VAR gått inn og endra avgjørelsen og godkjent målet siden det er åpenbart at Grealish ikke filmer (han blir jo klippa ned). Men siden dommeren allerede har avblåst for filming, kan ikke VAR gjøre noe som helst da spillet allerede er «avblåst» når Villa scorer. Dette gjør at det forsvarende laget ofte får en kjempefordel.

Så VAR foreløpig er terningkast 1. Håper de bruker landslagspausen til å faktisk endre på ting.
"Soldado, oh oh oh, Soldado, oh oh oh, he came from sunny Spain, to train with Harry Kane"
Siste endring: 1 måned 2 uker ago av Dougie.
Følgende bruker har takket deg: Presley, Knut

VAR dømming, positivt og negativt 3 uker 4 dager ago #76936

• Presley
  • Presley's profilbilde
VAR er ikke blitt bedre det er sikkert.VAR er med å ødelegge kamper slik jeg ser det.VAR blir ikke brukt riktig.
Jeg greier ikke å se at Son er i offside, vi snakker her om muligens 1/2 - 1 mm offside hvis jeg skal legge godviljen til (leicester - Tottenham).
Jeg har likt fotball så lenge kan huske, men nå kjenner jeg faktisk at den synker litt pga VAR.Den er med å ødelegge fotballen jeg elsker, det er noe hver eneste runde, straffer, røde kort, offside osv.
Jeg føler det er mye mer feil nå enn det var før VAR kom inn i bilde.Det som skjer er at dommeren er blitt assistenten til VAR.
Hvorfor kan ikke dommeren går bort til en tv å se situasjonen, det er han som sjefen på banen, det er han som skal ta avgjørelsene.

Spurs forever

Siste endring: 3 uker 4 dager ago av Presley.
Følgende bruker har takket deg: Pride_Of_London

VAR dømming, positivt og negativt 2 uker 5 dager ago #77042

• cjmozart
  • cjmozart's profilbilde
Noen som kan forklare hvorfor VAR ikke gjør om det røde kortet til Aurier pga at ballen er ute i dag? Røde kort er vel en av situasjonene hvor man kan se?
Følgende bruker har takket deg: Øystein Svensen

VAR dømming, positivt og negativt 2 uker 5 dager ago #77043

• Inge ivar
  • Inge ivar 's profilbilde
Mulig fordi det er gult.

VAR dømming, positivt og negativt 2 uker 5 dager ago #77050

• spurs_90
  • spurs_90's profilbilde
cjmozart skrev:
Noen som kan forklare hvorfor VAR ikke gjør om det røde kortet til Aurier pga at ballen er ute i dag? Røde kort er vel en av situasjonene hvor man kan se?

Var ballen ute?

VAR dømming, positivt og negativt 2 uker 5 dager ago #77057

• cjmozart
  • cjmozart's profilbilde
Det så sånn ut, men det er uansett noe VAR bør se på.