Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg

EMNE: Pre-season 2018/19

Pre-season 2018/19 10 måneder 3 uker ago #68269

• HH
  • HH's profilbilde
Jeg tror og frykter at du har rett. Grealish passer også i en slik indreløperrolle.

Etter mitt syn får man bare 90% av Eriksen der og Alli er rett og slett ikke god nok med ball til å spille i den rollen. Eriksen og Alli er bedre enn Lingard og Alli, men som man så under VM klarer ikke Alli å være nok med i spillet når laget har ball. Han er ikke akkurat noen Iniesta.

Dembele er dårlig som indreløper da han kommer for høyt i banen. Til og med Dier har spilt der og det er fullstendig natta - selv om Dier er OK på dype løp inn i boksen. Winks synes jeg også er bedre i den dype rollen hvor han kan slå pasninger. Så plutselig har vi fire mann som helst skal spille i den dype rollen og egentlig bare en som er godt egnet som indreløper (Eriksen). Og selv for Eriksen er ikke det hans beste posisjon.

Per dags dato betyr det vel at Son spiller på den ene siden (altså etter Asia). Og Moura/Lamela på den andre. Triste saker så Zaha gir mening. Både Zaha og Grealish (selv om den visstnok er død) gir i så måte mening. De dekker opp posisjoner vi er svake i hvis vi skal spille 4-3-3.

Håper igjen jeg tar feil. Og at det fungerer, men min tillit til Pochettino hva gjelder det taktiske er lav. Jeg fatter ikke hvorfor vi ikke kan gå tilbake til 3-4-3 som for meg (jeg vet ikke alle er enige) var den formasjonen vi spilte best i (der skal Pochettino ha skryt som satte oss opp slik).
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Pre-season 2018/19 10 måneder 3 uker ago #68270

• Brakar
  • Brakar's profilbilde
Dougie skrev:
Poch går ut i noe som likner mistenkelig på en Pep-inspirert 4-3-3/4-1-4-1 mot Milan. Gjorde såvidt jeg har skjønt det samme mot Roma og Barca. Da blir Dele og Eriksen fort «indreløpere», og dermed gir det mening at vi er linka til flere angrepsspillere enn midtbanespillere. Spennende isåfall.

realsport101.com/news/sports/football/to...4-1-4-1-this-season/
- One team in London -
Følgende bruker har takket deg: Dougie

Pre-season 2018/19 10 måneder 3 uker ago #68273

• HH
  • HH's profilbilde
Forøvrig en viktig forskjell mellom Pochettio og Guardiola. Guardiola krever at sine vinger holder seg bredt mye lengre enn Pochettino (interessant intervjue med Henry om det der - fra tiden i Barcelona). Sane, Sterling, Mahrez og delvis B. Silva er alle bedre som klassiske vinger enn Son, Lamela og Lucas. Jeg vil egentlig ikke si noen av våre er gode som breddeholdere - Lucas er nærmest. Zaha på sett og vis mer ving, men han er heller ikke ving på samme måte som Sane, Sterling og Mahrez kan være.

Det betyr ikke at en formasjon som ligner på Guardiola's tidligere måte å spille på ikke kan fungere med en modifikasjon fra Pochettino. Men jeg er skeptisk.

Pre-season 2018/19 10 måneder 3 uker ago #68278

• Tottenthom
  • Tottenthom's profilbilde
  • MP the man who takes us to the top
Vi hadde perioder vi slet i fjor, mye pga lite variasjon i spillestil, håper vi er mer fleksible i denne sesongen
New stadium,new manager,lots of talentet lads. We have a great future in front of us

Pre-season 2018/19 10 måneder 3 uker ago #68279

• Dougie
  • Dougie's profilbilde
HH skrev:
Jeg tror og frykter at du har rett. Grealish passer også i en slik indreløperrolle.

Etter mitt syn får man bare 90% av Eriksen der og Alli er rett og slett ikke god nok med ball til å spille i den rollen. Eriksen og Alli er bedre enn Lingard og Alli, men som man så under VM klarer ikke Alli å være nok med i spillet når laget har ball. Han er ikke akkurat noen Iniesta.

Dembele er dårlig som indreløper da han kommer for høyt i banen. Til og med Dier har spilt der og det er fullstendig natta - selv om Dier er OK på dype løp inn i boksen. Winks synes jeg også er bedre i den dype rollen hvor han kan slå pasninger. Så plutselig har vi fire mann som helst skal spille i den dype rollen og egentlig bare en som er godt egnet som indreløper (Eriksen). Og selv for Eriksen er ikke det hans beste posisjon.

Per dags dato betyr det vel at Son spiller på den ene siden (altså etter Asia). Og Moura/Lamela på den andre. Triste saker så Zaha gir mening. Både Zaha og Grealish (selv om den visstnok er død) gir i så måte mening. De dekker opp posisjoner vi er svake i hvis vi skal spille 4-3-3.

Håper igjen jeg tar feil. Og at det fungerer, men min tillit til Pochettino hva gjelder det taktiske er lav. Jeg fatter ikke hvorfor vi ikke kan gå tilbake til 3-4-3 som for meg (jeg vet ikke alle er enige) var den formasjonen vi spilte best i (der skal Pochettino ha skryt som satte oss opp slik).
Tja, Eriksen tror jeg kan passe perfekt i den rollen. Enig i at han pr nå er mest effektiv i en ren tierrolle, men tror han fint kan omskoleres og kanskje til og med bli enda bedre. Han har egentlig alle egenskapene til å fylle en Iniesta/Kdb-rolle.

Ser poenget ang Alli, men vi snakker jo ikke om en klassisk Eggen’ish 4-3-3 med brede boks-til-boks-indreløpere. Det er en mye mer dynamisk variant, som vel er minst like mye 4-1-4-1, og jeg tror egentlig ikke rollen til Alli blir så veldig annerledes den han har nå. Husker i de få kampene vi spilte denne formasjonen (bla slo vi City på whl med den) at Alli stort sett lå og vaka i mellomrommet, mens Eriksen i større grad gikk ned og hentet kula.

Ellers godt poeng du har i det andre innlegget dit om kanter som mangler litt evne til å holde bredde. Synes riktignok Pep ofte ber kantene sine spille smalt også. Både Sterling, Sané, Bernardo og ikke minst Mahrez elsker dessuten gå innover. Dette løses jo i stor grad av at backene er flinke til å vite når de skal fremover i banen. Her er både City og Lfc (som begger har en variant av dette systemet) gode. Går TAA frem så går Salah innover, mens Mané holder bredden og Robertson står litt igjen, og vice versa. Dette har vi også backer som kan løse fint, spesielt hvis Rose finner formen igjen.

Det som kanskje bekymrer meg mest i dette systemet er at vi mangler en DM som kan spile ball, noe som kanskje er det viktigste å ha når man spiller sånn. Dier har jeg nesten gitt opp, Wanyama er mye skada og ingen god pasningsspiller, mens Winks er et altfor stort spørsmålstegn mtp skadeproblemer.

Likevel er jeg positiv til å prøve ut denne formasjonen. Likte veldig godt det jeg så bl.a. i den citykampen, og vi har troppen til det (iallefall hvis Grealish og evt Zaha kommer inn). Skulle gjerne sett at vi hentet et anker med en knall pasningsfot (en type som Ruben Neves f.eks.) men det forutsetter vel at Wanyama og/eller Dier må ut (noe som er veldig usannsynlig).
"Soldado, oh oh oh, Soldado, oh oh oh, he came from sunny Spain, to train with Harry Kane"

Pre-season 2018/19 10 måneder 3 uker ago #68283

• HH
  • HH's profilbilde
Jeg tviler ikke på at Eriksen vil spille godt i den rollen, men ser ikke hvorfor han skulle bli bedre der enn i en litt mer tradisjonell "10´er"-rolle?

Desto mer tid han bruker lengre ned i banen desto mindre tid har han høyere oppe. For meg blir det sløseri med tanke på hvor god han er der fremme.

Alli kan ikke spille samme posisjon, men ikke spille samme posisjon. I 3-4-3 har han fire mann bak seg til å spille ballen opp til han - samt Eriksen ved siden av. I 4-1-4-1 eller 4-3-3 er ikke det tilfellet. Da er han en av de som må ta i mot ballen dypere. Jeg trodde han skulle bli en CM, men det tror jeg ikke lengre. På mange måter er han blitt en avansert versjon av Dempsey. Ung nok til å kunne utvikle seg selvsagt, men ser få tegn på utvikling hva gjelder å kontrollere kamper med ballen.

Guardiola har så vidt jeg kan huske aldri spilt med tradisjonelle vinger. Men han tvinger de som spiller bredt til å holde bredden på en helt annen måte enn hva Pochettino gjør. Selv når han hadde midtspisser som Villa og Henry spillende som vinger så holdt de bredt mye lengre enn hva våre vinger gjør. Det betyr ikke at de er der for å slå innlegg på gamlemåten.

Klarer ikke huske det nå, men tror ikke jeg var særlig positiv til 3-4-3. Så er åpen for å ta feil igjen. Klarer bare ikke se hvordan dette skal fungere godt. Betyr ikke at vi havner i nedrykksstriden.

Pre-season 2018/19 10 måneder 3 uker ago #68295

• Dougie
  • Dougie's profilbilde
HH skrev:
Jeg tviler ikke på at Eriksen vil spille godt i den rollen, men ser ikke hvorfor han skulle bli bedre der enn i en litt mer tradisjonell "10´er"-rolle?

Desto mer tid han bruker lengre ned i banen desto mindre tid har han høyere oppe. For meg blir det sløseri med tanke på hvor god han er der fremme.
Her er det viktig å tenke på hva som er mest effektivt for laget. Han vil jo ofte ha flere spillere foran seg enn hva er tilfelle i tierrollen, med andre ord flere alternativer å bruke sin eminente pasningsfot på. Dessuten kommer den enorme løpskapasiteten kanskje enda mer til sin rett i en sånn rolle. Kan jo sammenlikne med KdB som også var fantastisk lenge som tier. Bestrider noen at han er en bedre, mer effektiv og mer komplett spiller i den rollen han har nå? Kommer litt an på hva som skjer på markedet, men pr. nå har vi jo ingen som kan flytte ballen hurtig og presist nok frem til angrepsleddet. Husker bl.a. i bortekampen mot Lfc hvor vi ga bort ballen altfor ofte i første omgang. Eriksen ble flyttet dypere i diamanten i pausen, og vi tok fullstendig over kampen.
"Soldado, oh oh oh, Soldado, oh oh oh, he came from sunny Spain, to train with Harry Kane"
Siste endring: 10 måneder 3 uker ago av Dougie.
Følgende bruker har takket deg: Tottenthom

Pre-season 2018/19 10 måneder 3 uker ago #68297

• Tottenthom
  • Tottenthom's profilbilde
  • MP the man who takes us to the top
Dougie skrev:
HH skrev:

Her er det viktig å tenke på hva som er mest effektivt for laget. Han vil jo ofte ha flere spillere foran seg enn hva er tilfelle i tierrollen, med andre ord flere alternativer å bruke sin eminente pasningsfot på. Dessuten kommer den enorme løpskapasiteten kanskje enda mer til sin rett i en sånn rolle. Kan jo sammenlikne med KdB som også var fantastisk lenge som tier. Bestrider noen at han er en bedre, mer effektiv og mer komplett spiller i den rollen han har nå? Kommer litt an på hva som skjer på markedet, men pr. nå har vi jo ingen som kan flytte ballen hurtig og presist nok frem til angrepsleddet. Husker bl.a. i bortekampen mot Lfc hvor vi ga bort ballen altfor ofte i første omgang. Eriksen ble flyttet dypere i diamanten i pausen, og vi tok fullstendig over kampen.

Jeg må si jeg virkelig liker måten du snakker på! Tommel opp, fullstendig enig i hvert eneste ord
New stadium,new manager,lots of talentet lads. We have a great future in front of us

Pre-season 2018/19 10 måneder 3 uker ago #68298

• HH
  • HH's profilbilde
Dougie skrev:
HH skrev:

Hva gjelder løpskapasitet har det heller liten betydning. I moderne fotball er det ikke uvanlig at offensive spillere løper mye og i mange tilfeller mer enn mer stasjonære sentrale midtbanespillere. Eriksen løp vel mest eller iallefall nære mest i PL i fjor hvis jeg husker riktig. Mener du at han løp feil? For å tro at han skal løpe enda mer i en annen rolle ville vært merkelig.

Hva gjelder pasninger så må man skille mellom type pasninger. Dembele bommer veldig sjelden, men hva slags type pasninger slår han? Eriksen er ikke først og fremst en Busquets som skal «resirkulere» ballen. Han er en som slår risikofylte pasninger på små marginer. Er ingen katastrofe å bomme på den type pasninger 80m fra eget mål. 50m er en helt annen sak.

Du nevner KDB, men hvor mange spillere med slikt blikk og kvaliteter spiller dypt? Pirlo og Xavi. Men skal man nevne alle de tilsvarende som havnet i 10er-rollen blir lista uendelig mye lengre. Så vil ikke si KDB er noe godt argument.

Fallitterklæring hvis vi skal forandre formasjon i juli fordi vi ikke har de midtbanespillerne vi burde ha hatt (hvis man skal tenke «lag» som du argumenterer for). Jeg er ikke uenig i at å flytte Eriksen ned i perioder kan gi mening grunnet skader eller at noen er ute av form. Jeg mener vi her snakker om noe helt annet.

Pre-season 2018/19 10 måneder 3 uker ago #68299

• Dougie
  • Dougie's profilbilde
HH skrev:
Hva gjelder løpskapasitet har det heller liten betydning. I moderne fotball er det ikke uvanlig at offensive spillere løper mye og i mange tilfeller mer enn mer stasjonære sentrale midtbanespillere. Eriksen løp vel mest eller iallefall nære mest i PL i fjor hvis jeg husker riktig. Mener du at han løp feil? For å tro at han skal løpe enda mer i en annen rolle ville vært merkelig.
Han løp ikke nødvendigvis feil, men det motstrider ikke dermed at han kan løpe enda mer effektivt i en annen rolle. Det er jo ikke snakk om en stasjonær sentral midtbanerolle, men en "fri åtter" (som KdB blir sitert på i artikkelen Brakar la ut om 4-1-4-1 i denne tråden). Blir fort flere lange vertikale løp da. Mao selvsagt ikke flere løp generelt, men litt annerledes løp som gjør at han får bidratt mer i det oppbyggende spillet (kan jeg iallefall se for meg).

HH skrev:
Hva gjelder pasninger så må man skille mellom type pasninger. Dembele bommer veldig sjelden, men hva slags type pasninger slår han? Eriksen er ikke først og fremst en Busquets som skal «resirkulere» ballen. Han er en som slår risikofylte pasninger på små marginer. Er ingen katastrofe å bomme på den type pasninger 80m fra eget mål. 50m er en helt annen sak.
Og nettopp derfor tror jeg vi er tjent med at den spilleren som er best på den type pasninger oftere slår dem lenger unna mål. Jo lenger bak på midtbanen man får slått de pasningene, jo oftere straffer man motstanderen i ubalanse.

HH skrev:
Du nevner KDB, men hvor mange spillere med slikt blikk og kvaliteter spiller dypt? Pirlo og Xavi. Men skal man nevne alle de tilsvarende som havnet i 10er-rollen blir lista uendelig mye lengre. Så vil ikke si KDB er noe godt argument.
Altså, vi snakker da ikke om en dyp regista ala Pirlo her, men en mitbanerolle med full frihet til å roame offensivt. Det er jo en ekstremt komplett og krevende midtbanerolle som få andre enn KdB virkelig mestrer akkurat nå (Pogba, de gangene han får den friheten, er i nærheten), men jeg mener altså at Eriksen har alle forutsetninger til å få det til.

HH skrev:
Fallitterklæring hvis vi skal forandre formasjon i juli fordi vi ikke har de midtbanespillerne vi burde ha hatt (hvis man skal tenke «lag» som du argumenterer for). Jeg er ikke uenig i at å flytte Eriksen ned i perioder kan gi mening grunnet skader eller at noen er ute av form. Jeg mener vi her snakker om noe helt annet.
Hvorvidt det er en falitterklæring er umulig å si for noen av oss, da vi ikke vet hvor lenge/nøye Poch evt har planlagt dette. For alt jeg vet kan hele 4-1-4-1-greia bare være piss, og vi starter sesongen (som vanlig) i 4-2-3-1, 3-4-3 eller til og med 3-5-2. Tilfeller hvor vi starter sånn (forhåpentligvis mest mulig i 3-4-3 og minst mulig i 3-5-2, der er vi hjertens enige) vil vi få uansett, og variasjon er bare bra. Men hvis Poch går all in (og vi vet hvor sta han er når han først har bestemt seg) denne sesongen på 4-1-4-1, velger jeg å tro at det er noe han har ønsket lenge, og at han nå mener tiden er inne for å gjennomføre det.
Siste endring: 10 måneder 3 uker ago av Dougie.